Hoppa till huvudinnehållet

II1302 Projekt och projektmetoder 7,5 hp

Kurs-PM VT 2022-60635

Version 1 – 2022-02-11 14:04:44

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att genomföra ett konstruktionsprojekt inom IT. Projektet genomförs tillsammans med andra studenter i en mindre projektgrupp. Målet är att ge studenten en bas för effektivt deltagande och ledning av IT-projekt. Kursen genomförs med en teknisk konstruktionsuppgift som drivkraft.

Studenten arbetar under hela kurstiden i en projektgrupp om 4-8 deltagare med uppgift att lösa gruppens konstruktionsuppgift. Under kursens gång utvecklas, genom läraktiviteter och aktivt projektarbete, kunskaper och färdigheter om projektmodell och projektprocess mot de lärandemål som anges nedan.

Kursen har få traditionella föreläsningar och övningar men istället används korta “morgonmöten”, “stå-upp-möten”, gruppseminarier, presentationer från grupperna, spontana diskussioner. Syftet med de olika aktiviteterna är att efterlikna modern projektmetodik och vad som kan tänkas ske i kommersiella IT-projekt.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Gruppdynamik, ledarskap och kommunikation i praktiskt arbete i projektgrupp om 3-8 personer.
  • Teoretisk och praktisk projektmetodik enligt etablerad vetenskap och praxis.
  • Praktisk utveckling, i grupp, av en IT-prototyp med kravspecifikation, arkitektur, design, programmering/konstruktion, implementation och test.
  • Projektekonomi i form av budgetering, planering, utvärdering samt tidsrapportering av arbetet.
  • Skriftligt systemdokumentation, planeringsdokumentation samt rapportskrivning.
  • Vid behov ingår analys av hållbarhetsaspekter och arbetsmiljö. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten, för små IT-projekt, kunna

  • föreslå och redogöra för en lämplig, anpassad och till stor del beprövad projektmetod
  • ur någon ledningsroll ange och med evidens, genom koppling till erfarenhet från genomfört projekt, motivera metodens styrkor och svagheter
  • bidra med idéer och systemutvecklingsarbete
  • utifrån någon ledningsroll praktiskt föreslå, planera, organisera, leda och följa upp projektgruppens arbete
  • anta ett socialt inkluderande, uppmuntrande och ansvarsfullt förhållningssätt till projektgruppen
  • förhålla sig till samhälleliga målsättningar, gällande t ex hållbarhet, vilka är relevanta för projektet samt utvecklad produkt och produktanvändning.

Läraktiviteter

Denna kurs är ett rollspel, i och om IT-projekt, från början till slut. Alla kursdeltagarna antar roller i ett IT-projekt och läraren är att betrakta som "spelledare" och "coach". Alla deltagare tillhör en projektgrupp (genom hela kursen) som skall utveckla en prototyp, och där medlemmarna antar en eller flera roller i sin projektgrupp. Mycket av kurstiden går till praktiskt projektarbete i form av projektledning och prototyputveckling.

Under hela kursen så försöker projektgrupperna samla erfarenheter och evidens för att söka besvara frågeställningen "Vad är en bra projektmetod för små IT-projekt?" Projekterfarenheter och olika projektresultat samlas i en gruppgemensam slutrapport som innehåller en gemensam huvuddel samt individuella bilagor (två bilagor per student). Rapporten med bilagor är en viktig examinationsdel och kan jämställas med en "tenta".

Teorigrund ges som föreläsningar, seminarier, laborationer, diverse digitalt instuderingsmateriel och e v studiebesök.

Examination: Se lärandemål och betygskriterier i form av "kort" som anger lärandemål, examinationsunderlag och betygskriterier. Förslagsvis så skrivs dessa kort ut för att enkelt finnas tillhands för egen reflektion under kursens gång.
Skrivs korten ut dubbelsidigt med fram och baksida så blir det 3 kort.

Kursen har ingen sals-tenta.

Detaljplanering

Kursen genomförs som ett projekt i projektgrupper från början till slut. I detta projektarbete ingår för projektgruppen att detaljplanera alla aktiviteter (både undervisningsaktiviteter och tekniska utvecklingsaktiviteter), uppgifter, deadlines, redovisningar mm.

Alla projektgrupper arbetar med "iterationer" där varje iteration avslutas med en s k "demo" där grupperna redovisar resultat som uppnåtts/adderats under den gångna iterationen.
Typiskt för denna kurs är att varje iteration är ca 2 veckor lång och att en kursomgång då rymmer 5 iterationer.
För denna kursomgång finns en, för alla projektgrupper, given planering av iterationernas placering i tiden, se följande excelark, länk

Viktigt att känna till är att alla kursdeltagare måste uppnå minst 180 timmars arbetstid i denna kurs för att, som en del, bli godkänd på kursen.


Schema VT-2022-770

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

Minst 80 hp från årskurs 1 och 2 och dessutom tillräckligt med avklarade kurser inom det teknikområde som projektet avser att bearbeta och realisera. Syftet med dessa förkunskapskrav är att deltagande studenter skall ha tillräckligt med kunskaper och färdigheter, inom sitt teknikområde, för att kunna bidra till en teknisk konstruktion.
Att det som beskrivs ovan är uppfyllt kan komma att bedömas innan kursregistrering till kursen accepteras.

Särskilda förberedelser

"Före-kursen" - enkät

Någon eller några veckor innan kursen startar så skickas det en enkät via mejl till alla studenter som är anmälda till kommande kursomgång. Syftet med enkäten är att samla in underlag från kursdeltagarna för att göra en preliminär indelning i projektgrupper.

Håll utkik efter denna enkät!

Lära dig om "Molnet/Cloud"?

Mycket användning, drift och systemutveckling av datatekniska applikationer sker idag i det s k "Molnet". Detta är alltså ett stort arbetsområde för blivande dataingenjörer.

I kursen II1302 Projekt och projektmetoder, i slutet på årskurs 2, så är standarduppgiften att bygga en Webbapplikation med IoT-koppling i Molnet t ex med Microsoft Azure molnmiljö.

Microsofts Moln-miljö "Azure" är intressant att använda för studenter för Microsoft erbjuder bra möjligheter att prova på och lära om detta. Vill du som student prova på eller förbereda dig inför kursen II1302 så titta in på följande: (Google, IBM m fl har liknande "molnplattformar)

Titta närmare på Azure Resurser (länk)

Här är ytterligare några idéer för att komma igång:

·    Installera Visual Studio Code IDE på valfri plattform.

·    Skapa en webbapp med Python, Node.js, Java, .NET eller PHP.

·    Etablera en virtuell Linux- eller Windows-dator.

·    Skapa intelligenta algoritmer med Azure Cognitive Services.

Google Cloud Learn

Det finns förstås också Google Cloud Learn. Här är ett event den 9:e december 2021 (för Europa), se länk

Kurslitteratur

Modern projektmetodik och bakomliggande teorier och praxis förnyas kontinuerlig och så gör också dito litteratur.

Vänta med att köpa litteratur tills att du får senaste information vid första kurstillfället.

Utrustning

En egen LapTop med ordinär prestanda eller bättre.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRJ1 - Individuella dokument, 3,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RAP1 - Gruppgemensam rapport, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • UTV1 - Utvärderingsdokument, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Huvudexamination för RAP1 är en avslutande gruppgemensam skriftlig rapport.

Huvudexamination för PRJ1 sker via två individuella dokument, en systemdokumentation och ett ledningsdokument, båda lämnas in vid kursslut.

Huvudexamination för UTV1 sker via flera inlämnade utvärderingar i projektgruppen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Individuella dokument ( PRJ1 )

  • Målformulering och bedömningsunderlag, se länk

Gruppgemensam rapport ( RAP1 )

  • Målformulering och bedömningsunderlag, se länk

Utvärderingsdokument ( UTV1 )

  • Målformulering och bedömningsunderlag, se länk

Övriga krav för slutbetyg

Närvarokrav vid projektarbete (se specifikation i kurs-PM).

Redovisad total arbetstid i denna kurs (all, av studenten, genomförd kursrelaterad tid inkluderat) om minst 180 timmar. 

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Individuella dokument ( PRJ1 )

Gruppgemensam rapport ( RAP1 )

  • Målformulering och bedömningsunderlag, se länk

Utvärderingsdokument ( UTV1 )

  • Målformulering och bedömningsunderlag, se länk

Möjlighet till komplettering

Vid kurstart anges regler för komplettering av Fx-betyg.

Möjlighet till plussning

Det går att "plussa" betyg. Rutin för detta anges av kursansvarig vid kursstart eller på förfrågan.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Kursens bidragsgivare

Kursens bidragsgivare (course contributors)

These company contributors are accepted due to added course value in regard of academic, professional and work facilitation aspects.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-03-21

Kursomgång

  • VT 2022-60635

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap