Kursen ger fördjupade kunskaper inom den tekniska sidan av miljöområdet tillämpat på vatten- och luftföroreningar samt produktion av avfall. Kursen har ett starkt fokus på industriell verksamhet men även samhällets infrastruktursystem så som avloppsrening och avfallhantering samt anläggningar för energiproduktion behandlas. Kursen kan ses som en fördjupningskurs i kemiteknik eftersom det i mycket handlar om användning av separationsprocesser för att avskilja ämnen från olika flöden för att minska negativa miljöeffekter.
Kurs-PM HT 2023
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Strategier för en bättre miljö:
- Cleaner production-strategier (processförändringar, råvaruförändringar etc.)
- Extern rening (reningsmetoder placerade efter industriprocessen)
- Utvecklingstendenser samt för och nackdelar med olika strategier.
- Val av strategier och lösningar på olika miljöeffektproblem från systemanalytiskt perspektiv.
Luftvård och gasreningsteknik:
- Reningsåtgärder; interna (processändringar, andra råvaror etc.) och externa (reningssteg för avskiljning av stoft resp. gasformiga föroreningar).
- Beskrivning av vanliga tillämpningar för dessa tekniska lösningar.
- Utvecklingstendenser av luft och gasreningsteknik.
- Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Vattenhantering och vattenreningsteknik:
- Reningsåtgärder; processinterna (systemslutning, återanvändning etc.) och externa efter typ av vattenföroreningar.
- Beskrivning av vanliga tillämpningar för dessa tekniska lösningar.
- Utvecklingstendenser av vattenreningstekniker.
- Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Avfallshantering:
- Processinterna lösningar för minskad avfallsproduktion.
- Behandlingsmetoder för avfall, spec. farligt avfall.
- Utvecklingstendenser av avfallshantering
- Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- utifrån ett systemanalytiskt perspektiv föreslå och motivera övergripande strategier och åtgärder för olika miljöproblem.
- beskriva och förklara funktionen hos processinterna och externa metoder för att minska utsläpp till luft och vatten från industriella processer.
- beskriva strategier och metoder för att minska produktion av avfall från indu¬striella processer samt omhändertagande av avfall.
- föreslå och motivera val av miljötekniska alternativ för att åtgärda eller minska utsläpp till luft och vatten samt omhänderta avfallsströmmar från industriella processer.
Detaljplanering
Undervisningen sker i föreläsningsform. Under föreläsningarna får diskutera och ta fram lösningar på utsläppssituationer vid olika typer av industriella verksamheter. För förbättrad inlärning uppmanas studenterna att förbereda sig inför föreläsningarna genom att läsa de delar av kursboken som behandlas under den kommande föreläsningen. Inför varje föreläsning finns hänvisningar till kursboken där huvudbegrepp som tas upp presenteras.
Period 1
F1 Strategier för en bättre miljö
F2-F4 Processintern vattenhantering
F5-F9 Extern vattenrening
F10-F11 Avfallshantering – biologisk återvinning, deponi, farligt avfall
Seminarium – muntlig redovisning av projektuppgift, vattenrening Obligatorisk närvaro
F12-F14 Luftvård och gasrening i samband med emissioner av rökgaser
F15-F17 Luftvård och gasrening i samband med VOC-utsläpp
Period 2
F18-F19 Avfallshantering
F20 Sammanfattande föreläsning
Studiebesök avfallsanläggning Obligatorisk närvaro
Seminarium – muntlig redovisning av projektuppgift, luftrening Obligatorisk närvaro
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper motsvarande KH1241 Kemiingenjörens roll i hållbar utveckling
Kurslitteratur
Persson, P.O. (Red), 2018. Miljöskyddsteknik – strategier & teknik för miljöskydd. KTH Ingenjörspedagogik.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget grundas på resultatet på TEN1 och PRO1.
Övriga krav för slutbetyg
Tillfällen med obligatorisk närvaro specificeras i kurs-PM.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Betygskriterierna för bedömning av tentamensresultat relateras till hur väl lärandemålen uppnåtts enligt nedan:
Betyg |
Bedömningskriterier |
F |
Saknar förståelse för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier |
Fx |
Visar ansats till förståelse av tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier |
E |
Visar grundläggande förståelse genom att ge förslag och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier |
D |
Visar förståelse genom att ge förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier |
C |
Visar förståelse genom att ge förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier och kan diskutera alternativa lösningar till miljöproblem |
B |
Visar god förståelse genom att ge i stort sett uttömmande förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier och kan göra kritisk analys av alternativa lösningar till miljöproblem |
A |
Visar mycket god förståelse genom att ge uttömmande förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier och kan göra välgrundad kritisk analys av alternativa lösningar till miljöproblem |
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Lärarassistenter
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2023-08-28
Kursomgång
- HT 2023-51581
Undervisningsspråk
Svenska