Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1016 Lär dig lära med AI 2,0 hp

Kurs-PM HT 2024-40022

Version 1 – 2024-09-05 15:30:52

Kursomgång

HT 2024-40022 (Startdatum 2024-08-26, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs i artificiell intelligens (AI) syftar till att göra studenterna bekanta med de grundläggande principerna och begreppen kring det starkt expansiva och populära området AI, inklusive översikter för icke-experter av de historiska utvecklingarna inom området, samt få möjlighet att utveckla sina självreflektions- och självanalysfärdigheter genom att analysera genererade svar, samt fundera över hur samtalsbaserad AI kan förbättra deras självinsikt. Genom seminarier och självstudieövningar kommer studenterna att introduceras till möjligheterna med innehållsskapande med AI, samt tillämpa sina kritiska och analytiska färdigheter för att avgöra om AI-resultat är pålitliga, opartiska och överlag användbara. De kommer att nå denna förståelse genom:

·       Information om de aktuella utvecklingarna inom AI-området och forskning kring dess pedagogiska och icke-utbildningsmässiga användningar,

·       Seminarier, övningar och diskussioner om praktiska aspekter av AI-användning, inklusive etiska utmaningar,

·       Praktik i hur konversationell AI kan hjälpa dem att identifiera och ifrågasätta befintliga tankestrukturer.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

·       Förklara de grundläggande principerna och teknikerna för generativ AI, såsom transformer-arkitekturer, grundmodeller och in-context-lärande

·       Använda verktyg för generativ AI som samtalspartner för att skapa olika typer av innehåll och bearbeta ny kunskap

·       Tillämpa förmågor inom prompt engineering för att ställa frågor som optimerar kvaliteten och relevansen i resultat från generativ AI:s, samt undvika potentiella fallgropar och bias

·       Utvärdera de etiska och sociala konsekvenserna av generativ AI, såsom dess inverkan på kreativitet, äkthet och desinformation

  • Utforma och genomföra en personlig plan för lärande som inkluderar generativ AI som en resurs och inspiration för ditt framtida lärande och utveckling

Läraktiviteter

Självgående distansaktiviteter med stöd av öppna lärresurser och löpande examination i form av quiz med feedback samt inlämningsuppgifter.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Litteraturen i kursen består av online material tillgängligt i form av artiklar, filmer och övningsuppgifter.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursen har löpande examination i form av quiz och inlämningsuppgifter. Studenten ges ett antal försök att klara de olika delarna i examinationen. För varje kurstillfälle finns fastställda datum i samband med vilket godkända resultat rapporteras in i Ladok. 

Det innebär att studenten kan jobba flexibelt med examinationen under kursen och när samtliga delar i examinationen är godkända så sker inrapportering i samband med nästkommande fastställda datum för rapportering, som då också blir betygsdatum. 

För att bli godkänd på kursen krävs ett godkänt resultat på de två uppsättningarna av examinerande frågor (Examinerande frågor 1-2 & 3-4).

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Kursen har löpande examination i form av quiz och inlämningsuppgifter där studenten får ett antal försök att klara examinationsmoment. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-08-26

Kursomgång

  • HT 2024-40022

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator

Övriga kontakter