Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs i artificiell intelligens (AI) syftar till att göra studenterna bekanta med de grundläggande principerna och begreppen kring det starkt expansiva och populära området AI, inklusive översikter för icke-experter av de historiska utvecklingarna inom området, samt få möjlighet att utveckla sina självreflektions- och självanalysfärdigheter genom att analysera genererade svar, samt fundera över hur samtalsbaserad AI kan förbättra deras självinsikt. Genom seminarier och självstudieövningar kommer studenterna att introduceras till möjligheterna med innehållsskapande med AI, samt tillämpa sina kritiska och analytiska färdigheter för att avgöra om AI-resultat är pålitliga, opartiska och överlag användbara. De kommer att nå denna förståelse genom:
· Information om de aktuella utvecklingarna inom AI-området och forskning kring dess pedagogiska och icke-utbildningsmässiga användningar,
· Seminarier, övningar och diskussioner om praktiska aspekter av AI-användning, inklusive etiska utmaningar,
· Praktik i hur konversationell AI kan hjälpa dem att identifiera och ifrågasätta befintliga tankestrukturer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
· Förklara de grundläggande principerna och teknikerna för generativ AI, såsom transformer-arkitekturer, grundmodeller och in-context-lärande
· Använda verktyg för generativ AI som samtalspartner för att skapa olika typer av innehåll och bearbeta ny kunskap
· Tillämpa förmågor inom prompt engineering för att ställa frågor som optimerar kvaliteten och relevansen i resultat från generativ AI:s, samt undvika potentiella fallgropar och bias
· Utvärdera de etiska och sociala konsekvenserna av generativ AI, såsom dess inverkan på kreativitet, äkthet och desinformation
Utforma och genomföra en personlig plan för lärande som inkluderar generativ AI som en resurs och inspiration för ditt framtida lärande och utveckling
Läraktiviteter
I denna kurs finns inga schemalagda, livesända träffar eller seminarier. Istället studerar du i egen takt genom att ta del av digitalt kursmaterial, övningsuppgifter och diskussioner i forum. Dessa forum fungerar som en plats för interaktion med lärare och medstudenter, där du kan ställa frågor, utbyta idéer och resonera kring kursens innehåll. På så sätt får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper och reflektera över materialet, även utan fysiska eller virtuella live-sessioner.
Detaljplanering
Kursen är uppdelad i fyra moduler:
Introduktion till AI och maskininlärning
Du utforskar grundläggande begrepp inom AI och jämför hur människor och maskiner lär sig.
Ingen särskild förberedelse krävs, men du uppmuntras att reflektera över din egen inlärningsprocess.
Användning av AI-verktyg
Du testar AI-chatbotar och undersöker både deras möjligheter och begränsningar.
Förberedelse: Läs igenom vägledningen i Canvas och välj ett eller mer AI-verktyg att testa.
Etiska aspekter av AI
Du studerar olika etiska dilemman kopplade till AI och reflekterar kring framtida utmaningar.
Förberedelse: Läs angivet material i Canvas och delta i diskussionsforumet.
AI och framtiden för lärande
Du analyserar dolda aspekter av AI och deltar i en kreativ uppgift om AI:s framtid.
Förberedelse: Tänk igenom hur AI kan påverka din egen inlärning och professionella utveckling.
Examination
Kursens examination sker genom två skriftliga inlämningsuppgifter:
Inlämningsuppgift 1: Analys av ett AI-verktygs förmåga att generera text.
Inlämningsuppgift 2: Reflektion och skapande av en personlig inlärningsplan med hjälp av AI.
Båda uppgifterna kan lämnas in löpande under kursens gång. Det finns två fastställda examinationsdatum då betyg registreras i Ladok.
Eftersom kursen genomförs helt på distans och i flexibel takt, rekommenderas att du planerar dina studier så att du kan arbeta med kursmaterialet och inlämningsuppgifterna i en jämn takt.
För att få ut det mesta av kursen är det viktigt att delta aktivt i diskussionsforum och interagera med andra deltagare.
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Inga formella förkunskaper inom AI eller programmering krävs, men du bör ha grundläggande datorvana samt vara bekväm med att läsa och förstå texter på både svenska och engelska. Det är dessutom en fördel om du tidigare har arbetat självständigt med inlärning, eftersom kursen är flexibelt upplagd och kräver eget ansvarstagande.
Innan kursstart är det viktigt att:
Aktivera ditt KTH-konto (om du inte redan har gjort det)
Registrera dig på kursen via Ladok
Säkerställa tillgång till Canvas, där allt kursmaterial och diskussionsforum finns tillgängligt
Genom att förbereda dig på detta sätt kommer du lättare kunna planera dina studier och tillgodogöra dig kursens innehåll från start.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består huvudsakligen av digitala resurser och artiklar som tillhandahålls via kursplattformen Canvas, där vissa texter och övningar ingår utan extra kostnad. Därutöver kan följande böcker och material rekommenderas för fördjupning:
Falk, J. (2023). AI för nybörjare : allt du behöver för att komma i gång med artificiell intelligens (Första utgåvan). Natur & Kultur. Länk till KTHBiblioteket
Goswami, S., Das, A. K., & Chakrabarti, A. (2024). AI for everyone: A beginner’s handbook for artificial intelligence (First edition). Pearson India Education Services Pvt. Ltd. Länk genom KTHBiblioteket (inloggning krävs).
Joshi, A. V. (2019). Essential Concepts in Artificial Intelligence and Machine Learning. In Machine Learning and Artificial Intelligence (pp. 9–20). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26622-6_2.
Nygren, T. (2023). AI i skolan : möjligheter och utmaningar i undervisningen (Första utgåvan). Natur & Kultur. Länk till KTHBiblioteket
All litteratur finns tillgänglig via KTH:s bibliotek (antingen tryckt eller online). Tänk på att kursen är öppen för fortlöpande rekommendationer – läraren kan tipsa om ytterligare läsning beroende på ditt intresseområde och behov.
Programvara
Under kursen kommer du att prova olika AI-verktyg som är fritt tillgängliga via webbgränssnitt eller gratisversioner. Ingen prenumeration eller betalning krävs för att slutföra kursens moment. Du uppmanas dock att granska och godkänna användarvillkoren för varje verktyg du väljer att använda.
Eventuella rekommenderade programversioner eller tjänster anges i kursmaterialet på Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Resultatrapportering
När du är godkänd på kursens examinationer rapporteras dina resultat och ditt betyg i Ladok. För denna kurs finns specifika rapporteringsdatum som anges i kurs-PM och/eller i Canvas. Om du klarar alla delar innan något av dessa datum, kommer ditt slutgiltiga betyg att föras över i samband med den närmast kommande rapporteringen.
Du kan alltid se dina rapporterade resultat och betyg genom att logga in i Ladok för studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
All kommunikation i kursen sker huvudsakligen via kursplattformen Canvas, där du hittar nyheter, påminnelser och andra uppdateringar. Kursen saknar schemalagda live-sessioner, vilket gör diskussionsforumet och meddelandefunktionen i Canvas extra viktiga för att ställa frågor och få hjälp av både lärare och medstudenter.
För övergripande kursfrågor eller administrativa ärenden kan du kontakta kursansvarig (exempelvis via e-post: gidiotis@kth.se). I dessa fall är det bra om du tydligt anger kursens namn och ditt ärende i ämnesraden.
All kommunikation i kursen sker huvudsakligen via kursplattformen Canvas, där du hittar nyheter, påminnelser och andra uppdateringar. Kursen saknar schemalagda live-sessioner, vilket gör diskussionsforumet och meddelandefunktionen i Canvas extra viktiga för att ställa frågor och få hjälp av både lärare och medstudenter.
För övergripande kursfrågor eller administrativa ärenden kan du kontakta kursansvarig (exempelvis via e-post: gidiotis@kth.se). I dessa fall är det bra om du tydligt anger kursens namn och ditt ärende i ämnesraden.