Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1464 Retorik - konsten att övertyga 7,5 hp

Kurs-PM VT 2021-60861...

Version 1 – 2021-05-31 17:17:29

Kursomgång

VT 2021-1 (Startdatum 2021-01-18, Svenska)
VT 2021-2 (Startdatum 2021-01-18, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2021

Presentation av kursen

Kursen är avsedd för studerande med svenska på eller nära modersmålsnivå och ger deltagarna ökade kunskaper och färdigheter i retorik och retorisk framställning. I kursen tränar studenterna olika tal- och texttyper samt övar sin förmåga att granska sina egna och andras tal och texter samt ge respons på andras.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen tar upp:

* några för retoriken viktiga teoretiska infallsvinklar såsom retorisk situation, tillitsgrunder, argumentationsstrategier och -topiker

* praktiska verktyg för att förbereda, strukturera, formulera, memorera och framföra olika slags tal och presentationer

* retoriska strategier för verbal och icke-verbal kommunikation, argumentation och för att hantera nervositet.

Muntliga arbetsuppgifter omfattar olika typer av tal och presentationer, såväl enskilt som i grupp, samt en debatt. Skriftliga arbetsuppgifter omfattar skriftlig reflektion kring egna framföranden samt analys av ett retoriskt objekt (t.ex. ett tal, en föreläsning eller en bild).

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

• tala inför publik på ett välformulerat, strukturerat och övertygande sätt samt ha förmågan att anpassa, framföra och variera sitt budskap efter aktuell retorisk situation

• ha kännedom om de vanligaste klassiska retoriska greppen och förmågan använda dessa för att tolka, analysera, jämföra och kritiskt granska olika retoriska objekt

• reflektera över den egna och andras användning av olika påverkansmedel och de konsekvenser detta får för individen, samhället och demokratin

• förstå värdet och betydelsen av perspektivbyten i kommunikation med avseende på situation och publikens förståelse, vilket även inkluderar förmågan att kommunicera egna expertområden till lekmän

• arbeta med talandet och skrivandet som en process, vilket även innefattar att kunna ge och ta konstruktiv kritik och omsätta denna i bearbetningen av egna tal och texter. 

Läraktiviteter

Kursen sammanför retorikens teori, praktik och analys. Eftersom dessa delar är tätt sammanlänkade kommer de att integreras löpande och vara närvarande i samtliga moment. Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, workshops, seminarier och muntliga presentationer. Ibland varvas olika undervisningsformer vid samma tillfälle.

Canvas

Under kursen använder vi lärplattformen Canvas som du når via den personliga menyn. Här kommunicerar du med lärare och kurskamrater, lämnar in skriftliga arbetsuppgifter, tar del av information och annat material som hör till kursen, ser dina gruppindelningar mm. Den mesta informationen där hittar du under moduler.

Undervisning i Zoom

Undervisningen sker till största del digitalt via Zoom. Det krävs att du loggar in med din e-postadress. Länk till undervisningen publiceras i Canvas. Se till att du har tillgång till den utrusning som behövs, ljud och bild är viktigt under kursens muntliga övningar och arbetsuppgifter. Det krävs att du loggar in med din e-postadress (@kth.se) för att delta. Logga gärna in några minuter tidigare för att kontrollera att tekniken fungerar. Som student kan du också starta egna möten för exempelvis grupparbeten. Eftersom du ofta behöver ta del av material/skriva i samband med föreläsningar rekommenderas att du deltar i undervisningen via din dator och inte via mobiltelefonen.

Var mån om din arbetsmiljö. Se gärna till att du har det förhållandevis lugnt och tyst omkring dig när du deltar i undervisning via Zoom. Det gäller särskilt när du framför dina muntliga presentationer eftersom dessa är examinerande. Du ska också kunna förvänta dig en respektfull ton från övriga deltagare, precis som de ska kunna förvänta sig detsamma från dig. Om något otillbörligt ändå skulle inträffa måste du omedelbart göra läraren uppmärksam på detta.

Aktivt deltagande

Oavsett undervisningsform förväntas du delta aktivt. Det innebär exempelvis att du tar del av material som publiceras i Canvas och gör det förberedande arbete som krävs, att du kommer väl förberedd (d.v.s. ha övat) inför dina muntliga framföranden och att du aktivt deltar i diskussioner och övningar samt i att ge återkoppling på dina studiekamraters framföranden. Din egen utveckling som talare är dessutom avhängig ditt eget engagemang, ju mer du övar desto bättre blir du. Vid undervisning via Zoom måste du också vara väl synlig via din webbkamera för att närvaron ska räknas som aktiv.

Föreläsningar

Under kursen ges ett antal föreläsningar. Dessa är inte tänkta att vara envägskommunikation. Det kan förekomma såväl diskussioner, frågestunder och andra aktiviteter. Ibland förväntas du också lämna in det du och dina kurskamrater gjort under föreläsningen. Du förväntas ta del av material som publiceras i förväg (t.ex. läsa något eller titta på förinspelat material) därför att gå på samt delta aktivt under föreläsningarna. Se till att alltid ha möjlighet att ta anteckningar eftersom det ofta förekommer genomgångar av t.ex. kommande arbetsuppgifter i samband med föreläsningarna.

Workshops & seminarier

Undervisningen sker vid några tillfällen via seminarier och workshops. Vid dessa tillfällen förväntas du delta aktivt i diskussioner och andra aktiviteter. I vissa fall kan du behöva förbereda dig genom att t.ex. läsa viss litteratur eller andra texter och arbeta med vissa diskussionsfrågor, vilka i förekommande fall anslås i Canvas.

Grupparbete

Du kommer att tillhöra två centrala gruppkonstellationer under kursen. Den första är din talgrupp (1 eller 2). ). I den framför du dina tal. Vid ett par tillfällen kommer den att delas ytterligare (1:A, 1:B, 2:A, 2:B), se vidare under 2. Detaljschema. Den andra grupptillhörigheten är din arbetsgrupp. I den samlas ni för att lösa uppgifterna till veckans retoriska fråga under hela kursen. Du kommer även att arbeta i andra gruppkonstellationer under kursen för att genomföra specifika arbetsuppgifter.

Muntliga framföranden

Vid dessa tillfällen framträder du inför de andra i gruppen. Du får respons på ditt anförande och deltar även i att ge respons på andra. De muntliga framförandena är avsedda att följa en progression genom kursen där publikens storlek, talets längd och svårighetsgrad successivt stegras. Progressionen är viktig för din utveckling som talare, det är därför viktigt att du genomför dina presentationer i den planerade ordningen. Du framför dina presentationer i din talgrupp och ger även respons på andra, se vidare under 2. Detaljschema.

För samtliga muntliga arbetsuppgifter behöver du förbereda och öva på ditt anförande innan du framför det inför gruppen. Du förväntas också delta aktivt i att ge respons på dina medstudenters anföranden.

Respons (Feedback)

Ett viktigt led i att utvecklas som talare är att kunna ta och använda respons från andra, men också att konstruktivt kunna göra omdömen om och ge förbättringsförslag till andra talare. Vid varje anförande kommer du därför att få respons att använda när du förbereder nästa talare. Du förväntas också att själv vara delaktig i att ge respons till dina kurskamrater. Din arbetsgrupp och i synnerhet din talgrupp är viktiga för detta arbete eftersom du och dina gruppkamrater kommer följa varandra under kursen och tillsammans hjälpa varandra att bli bättre. Fokus ligger därför på gruppens respons, inte lärarens. Du ska också ta till dig av den respons som dina medstudenter får, det går alltid att lära sig av det andra gör. Du kommer dokumentera din egen utveckling genom att göra personliga självreflektioner efter varje framförande. Dessa ska inte lämnas in (se vidare under Loggbok).

Inspelning

Ett viktigt led i att använda den respons du får är att kunna gå tillbaka och titta på dina framföranden. Det rekommenderas därför att dina individuella framföranden spelas in med ljud och bild. Detta görs i Zoom enklast genom att använda Record-funktionen. Du behåller alltid den enda kopian till inspelningen. Det är inte tillåtet att ladda ner, spara, sprida eller dela ett inspelat material från någon annans framförande.

Skriftliga uppgifter

För samtliga skriftliga arbetsuppgifter gäller att de ska vara välskrivna, väl genomarbetade och korrekturlästa när de lämnas in. I förekommande fall ska det finnas adekvata källhänvisningar till framförallt kurslitteraturen. Detta gäller särskilt för analysuppgiften.

Omfattningen på uppgifterna anges i antalet ord. Detta gäller brödtext och inte eventuella litteraturlistor, bilagor, bildtexter eller försättsblad. Inlämning av samtliga uppgifter sker via Canvas.

Texter lämnas in i pdf-format skrivna med ca Calibri storlek 11 eller 12, alternativt Times 11 eller 12. Var noga med att du, på samtliga papper du lämnar in, anger namn och kurs i sidhuvudet. Paginera alla dokument som är längre än en sida.

Kamratgranskning

För att komma vidare med sitt skrivande är det värdefullt att få sin text läst och kommenterad av någon annan. Under kursen ges tillfälle för kamratgranskning (vid Veckans retoriska fråga) där du läser andras texter och deltar aktivt i att ge respons och hjälpa varandra framåt i skrivandet.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse

Introduktion till kursen &
föreläsning: Retorikens grunder och process

Vi går igenom kursens innehåll och upplägg. Föreläsningen behandlar grundläggande retoriska begrepp och den retoriska processen för att förbereda och framföra tal med särskild betoning på den retoriska situationen.

Litteratur: Ström-Søeberg (hela), se till att du även är välbekant med innehållet i kursinformationen i Canvas.

Workshop: Att hålla tal

Vi diskuterar actio, talängslan och publikens betydelse för ett lyckat framförande.

Litteratur: Lindqvist s. 9 – 89 samt s. 325-360; Gelang (hela)

 

Veckans retoriska fråga

Arbetsgrupperna diskuterar och publicerar i Diskussioner

 

Muntligt framförande: Situationsanpassat tal

Du framför ditt första tal och deltar även i att ge respons på de övriga i gruppen.

 

Veckans retoriska fråga

 

Arbetsgrupperna diskuterar och publicerar i Diskussioner

 

Föreläsning: Språk och struktur

Föreläsningen lägger fokus på språkets betydelse och strukturens konsekvens för innehållet i den retoriska processen.

Litteratur: Lindqvist s. 235 - 322

 

Veckans retoriska fråga

Arbetsgrupperna diskuterar och publicerar i Diskussioner

 

Muntligt framförande: Omarbetat tal 

Du framför en omarbetning av ditt första tal och deltar även i att ge respons på de övriga i gruppen.

 

Föreläsning: Argumentation i teori och praktik

Föreläsningen tar upp inventio, topiker och argumentation i ett vidare perspektiv och presenterar också debattformens retoriska funktion. Inventio inför experttalet.

Litteratur: Lindqvist s. 93 – 231, Hellspong (hela).

 

Inlämning av skriftlig uppgift: Förklaring    
Veckans retoriska fråga Arbetsgrupperna diskuterar och publicerar i Diskussioner  
Muntligt framförande: Experten har ordet

Du framför ditt tal och ger även respons på någon annans tal.

 
Veckans retoriska fråga Arbetsgrupperna diskuterar och publicerar i Diskussioner  
Seminarium/workshop: Analys och kritiska perspektiv

Seminariet behandlar kritiska perspektiv på retoriska budskap, såväl andras som egna samt olika aspekter av retorikanalys och hur detta kan användas i praktiken. Workshopen ger tillfälle till inventioarbete inför debatten.

 
Veckans retoriska fråga Arbetsgrupperna diskuterar och publicerar i Diskussioner  
Workshop: Spontandebatt och debattstrategi Spontanövningar varat med teori och eget arbete Ingen förberedelse
Inlämning av skriftlig uppgift: Talanalys    
Muntligt framförande: Debatt

Debattgrupperna genomför sina debatter. Varje grupp deltar också i att ge respons på en annan debatt.

 
Föreläsning: På den retoriska repertoaren

Föreläsningen tar upp andra typer av retoriska situationer och framförandeformer exempelvis företagspitchar, visuella presentationer, tal i sociala sammanhang etc., vilka kan vara bra att känna till inför arbetslivet. Studenterna har möjlighet att påverka innehållet genom att lämna önskemål i diskussionsforum i Canvas.

 
Muntligt framförande: Framtidens utmaningar

Smågrupperna framför sitt valda problem och lösning inför båda talgrupperna. Varje grupp deltar också i att ge respons på en annan grupp. Tillfället avslutar också kursen, vilket innebär tid för självreflektion och strategier för framtiden. Observera att båda grupperna deltar under hela tillfället.

 
Reservtid/uppsamling för ev. kompletteringar.

Endast de talare som missat obligatoriska muntliga framföranden under kursen behöver delta.

 
Inlämning: Loggbok    
     


Schema VT-2021-953
Schema VT-2021-627
Schema HT-2020-863

Om något händer

Om du skulle bli förhindrad att delta i undervisningen vid framföranden av obligatoriska arbetsuppgifter bör du kontakta kursansvarig (Linda Söderlindh). Detta gäller i synnerhet om frånvaron förväntas bli långvarig. För de fall din frånvaro påverkar dina kurskamrater, t.ex. vid grupparbeten, bör du även kontakta dem. Använd de kontaktkanaler som finns i Canvas.

Kursdialog

 Kvalitétsutveckling är ett prioriterat område. För att ta del av studentsynpunkter och för att fortsätta med att utveckla kursen inför kommande år kommer därför minst en kurdialog att genomföras. Studenterna utser för detta ändamål en eller flera kursrepresentanter och meddelar vilka till kursansvarig. Inför kursdialogen, till vilken kursansvarig kallar, samlar representanterna in synpunkter och förslag från övriga studenter samt återkopplar efter dialogen.

Du alltid givetvis välkommen att framföra synpunkter till kursansvarig och talgruppslärare även utanför kursdialogen. Efter kursen kommer du även att få fylla i en individuell utvärdering som används för fortsatt utveckling av kursen.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Kurslitteratur meddelas inför kursstart.

Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.

Kursen utgår från den klassiska retoriken såsom den kan tillämpas i modern tid. Eftersom retorikforskningen ständigt går framåt kompletteras en huvudbok med artiklar som inte bara knyter an till retorikens klassiska rötter utan även till aktuell forskning. En hel del exempeltexter och annat material kommer också att delas ut i samband med undervisning och/eller i Canvas.

Följande litteratur är obligatorisk (dvs. ska läsas in till undervisning samt, där det är lämpligt, användas i skriftliga inlämningsuppgifter):

  • Lindqvist, Janne (2016), Klassisk retorik för vår tid, Lund: Studentlitteratur
  • Ström Søeberg, Peter, ”Den retoriska situationen” (tillgänglig i Canvas)
  • Gelang, Marie, ”Actio i teori och praktik. Om retorikens ickeverbala kommunikation” (tillgänglig i Canvas)
  • Hellspong, Lennart (2013), ”Hållbarhet och relevans” (tillgänglig i Canvas).

CAS som extra resurs

För den som är i behov av extra hjälp vid skriftliga arbetsuppgifter, eller som vill vässa sitt skrivande generellt finns Centrum för akademiskt skrivande och retorik (CAS) som resurs för alla studenter på KTH. Förutom extrahjälp finns här även nyttiga länkar och skrivtips som kan vara väl värda att bekanta sig med. Läs mer på: www.kth.se/cas

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Löpande examination ( LEXA )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursen LS1464 ger 7,5 hp och betygssätts med Pass/Fail (P/F). Löpande examination tillämpas, vilket innebär att 1) flera moment är examinerande 2) att du måste genomföra samtliga moment för att bli godkänd (P) på kursen 3) att dessa moment examineras ett i taget under hela kursen.

För att bli godkänd (P) på kursen krävs att du (siffran efter momentet anger vilket/vilka lärandemål som examineras, se under lärandemål):                                                              

  • Har minst 75% godkänd närvaro (lärandemål 1, 2, 3, 5)
  • Har redovisat minst 4 st (av 6) Veckans retoriska fråga (lärandemål 2, 3, 4, 5)
  • Är godkänd på det muntliga momentet Situationsanpassat tal (lärandemål 1, 4, 5)
  • Är godkänd på det muntliga momentet Omarbetat tal (lärandemål 1, 4, 5)
  • Är godkänd på det muntliga momentet Experten har ordet (lärandemål 1, 4, 5)
  • Är godkänd på det muntliga momentet Debatt (lärandemål 1, 3, 4, 5)
  • Är godkänd på det muntliga momentet Framtidens utmaningar (lärandemål 1, 4, 5)
  • Är godkänd på det skriftliga momentet Förklaring (lärandemål 4, 5)
  • Är godkänd på det skriftliga momentet Loggbok (lärandemål 3, 4, 5)
  • Är godkänd på det skriftliga momentet Talanalys (lärandemål 2, 3, 5)

Närvarokrav

Kursen har ett närvarokrav på 75%, det innebär att närvaro vid minst 9 av de 12 schemalagda kurstillfällena (vid de tillfällen gruppen är delad gäller ett tillfälle/grupp) krävs för godkänt. I schemat finns även ett 13:e kurstillfälle (vecka 18), detta är s.k. reservtid och används endast som kompletteringstillfälle för missade tal under kursens ordinarie tillfällen.

Aktiv närvaro

Att du närvarar aktivt i undervisningen innebär att du exempelvis är väl synlig för dina kurskamrater och lärare, framförallt vid interaktiva moment. Du behöver också engagera dig i de diskussioner och övningar som sker under och utanför schemalagd tid.

Betygskriterier för kursens muntliga moment

För att bli godkänd (P) på kursens muntliga moment krävs, för varje framförande, att:

  • Angivna instruktioner och tidsramar följs,
  • Innehållet är anpassat efter den aktuella retoriska situationen,
  • Innehållet i sin helhet är väl disponerat, välformulerat och varierat med hänsyn till topiker och pistis
  • Förekommande argument är tydligt strukturerade, välformulerade och varierade, vilket även innebär att nödvändiga fakta och exempel har inhämtats för att formulera välgrundade och relevanta argument
  • Den språkliga utformningen är vald i förhållande till innehållet och den retoriska situationen, vilket inkluderar medveten och strategisk användning av stilmedel och stilfigurer
  • Framförandet i sin helhet visar god samstämmighet mellan verbala och ickeverbala uttryck, valda med retorisk medvetenhet, och som samspelar på ett varierat sätt (dvs. det ickeverbala förhöjer och förtydligar innehållet i talet).
  • Eventuella manus hanteras på ett sätt som inte stör framförandet i allt för hög grad
  • Studenten bidrar med konstruktiv respons till övriga studenters presentationer
  • Studenten förmår använda tidigare respons i utvecklingen av nya anföranden.

För uppgifterna Debatt och Framtidens utmaningar gäller även att:

  • Gruppens framförande är sammanhållet och att samtliga medlemmar samspelar i sin presentation, vilket inkluderar att fördela tiden jämnt mellan gruppens medlemmar
  • Gruppens medlemmar har förmåga att anpassa innehåll och framförande i takt med att den retoriska situationen förändras.

Betygskriterier för kursens skriftliga inlämningsuppgifter

För att bli godkänd (Pass) på kursens skriftliga moment krävs, för varje text, att:

  • Angivna instruktioner följs
  • Texten är välanpassad till den aktuella retoriska situationen
  • Innehållet är väl valt i förhållande till arbetsuppgiftens instruktioner och omfattning
  • Texten är väldisponerad och logisk i sin framställning
  • Språket är även välanpassat till den aktuella textformen och innehållet
  • Språkhanteringen är klar och tydlig för mottagaren, vilket innefattar godkänt skriftspråk, fullgod meningsbyggnad, styckesindelning och

För analysen gäller även att:

  • Studenten visar grundläggande kunskaper om retorikens teori och retoriska begrepp samt förmår använda dessa analytiskt
  • Analysen är väl genomförd och håller en god vetenskaplig kvalité, vilket inkluderar ett sakligt, objektivt och kritiskt förhållningssätt.
  • Centrala delar av kurslitteraturen lyfts fram genom tillräcklig referenshantering

För loggboken gäller även:

  • Studenten förmår beskriva sin retoriska utveckling och föra ett konstruktivt och nyanserat resonemang kring denna och, där så är lämpligt, koppla detta till aktuell

Möjlighet till komplettering

Kursens muntliga uppgifter (totalt 5) är obligatoriska. I förekommande fall ges ett uppsamlingstillfälle (vecka 18) där du som varit frånvarande vid ett obligatoriskt framförande eller som av någon anledning behöver hålla talet igen för att få godkänt får möjlighet att komplettera.  

Du som varit frånvarande vid 4 – 5 schemalagda tillfällen kan komplettera detta skriftligt (om det inte är ett muntligt moment, se ovan) för att komma upp i godkänt betyg. Om du varit frånvarande vid 6 eller flera tillfällen ges inget godkänt resultat på kursen, du kommer istället att hänvisas till nästa kursomgång.

Du som fått F (Fail) på en (1) skriftlig uppgift har möjlighet att komplettera detta fram till ett par veckor efter att kursen slutat. En ny inlämning i Canvas öppnas för detta ändamål. Vid F på 2 eller fler skriftliga uppgifter ges inget godkänt resultat på kursen, du kommer istället att hänvisas till nästa kursomgång.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Fusk och plagiering

Det är inte tillåtet att lämna in texter eller framföra tal som inte är egenhändigt skrivna. Om du t.ex. för dina skriftliga uppgifter hämtar information från t.ex. kursboken eller Internet behöver du tydligt ange källa. Läs gärna mer om fusk och plagiering på KTH:s webbplats[1] och bekanta dig gärna med handboken ”Hjälp studenterna att undvika plagiering” som finns där (en sammanfattning finns under Kursinformation i Canvas). För vissa skriftliga inlämningsuppgifter kan plagiatgranskningsverktyget Urkund komma att användas.

[1]  https://www.kth.se/student/studentliv/studentratt/fusk-och-plagiering-1.323885

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-01-18

Kursomgång

  • VT 2021-60861
  • VT 2021-60955

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter