Kurs-PM VT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Muntliga presentationer. Diskussioner och hörförståelse av autentiskt material för att öka förståelsen av aktuella teman inom teknik och naturvetenskap (t. ex. forskningsetik, hållbar utveckling, teknologiska genombrott). Läsning och textproduktion med syfte att utveckla genremedvetenhet och språkligt register. Övningar i nyanserat språkbruk (förhållandet mellan olika stilnivåer, fackspråk och standardspråk).
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå C1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
Hörförståelse
• med fördjupad förståelse följa med i längre föreläsningar, debatter och diskussioner om komplicerade ämnen även utanför studentens intresseområde
• förstå ett mer utvecklat språk även när det inte är klart och sammanhanget enbart antyds samt känna igen idiomatiska uttryck och stilskillnader
Läsförståelse
• läsa och redovisa en fördjupad förståelse av innehållet i autentiska texter inom olika områden, såsom samhälle, vetenskap och teknik, även utanför studentens specialområde (även subtila detaljer och underförstådda meningar)
• känna till och ha en fördjupad förståelse av skillnader mellan olika genrer
Muntlig produktion
• systematiskt redogöra för ämnen med anknytning till såväl studier inom teknik, vetenskap och yrkesliv som ämnen av sidokaraktär på ett klart och detaljerat sätt
Samtal och muntlig interaktion
• uttrycka sig flytande, spontant och effektivt samt med precision anpassa sig till den kommunikativa situationen (ämne och samtalspartner) för sociala, intresse-, studie- och yrkesanknutna ändamål
Skriftlig produktion
• författa tydliga och välstrukturerade texter med anpassad formalitetsnivå om komplexa ämnen med anknytning till studier eller yrkesliv inom tekniska ämnen, samhälle och vetenskap, särskilt systematiskt genomförd argumentation i relevanta genrer
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LEX1 - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEX1 )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd