Detta är en av tre kurser som läses i årskurs 1-4 inom programmet Civilingenjör och lärare. En kurs läses per år men kurserna samläser så att studenterna får träffas över årskursgränserna och inriktningsgränserna. Kursen syftar till att göra kursdeltagarna till bättre studenter, bland annat genom att visa hur programmets kurser hänger ihop och ge var och en tillfälle att reflektera över sin studiesituation och aktuella kurser. Den ska skapa kontakter mellan årskurserna och med lärare, och den har också en programkvalitetsutvecklande funktion. Kursen består av regelbundna reflektionsseminarier i årskursöverskridande smågrupper, föreläsningar och övningar i retorik.
Kurs-PM HT 2023
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
· Självreglerat lärande (till exempel studieteknik, eget ansvar, prokrastinering, självreflektion).
· Retorik och presentationsteknik.
· Utbildningens genomförande (till exempel kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination, programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, CLGYM-programmets upplägg, valmöjligheter, kvalitetsutveckling, studentinflytande).
· Utvärdering av programmet.
· Yrkesliv och samhällsaspekter (till exempel livslångt lärande, anställningsbarhet, jämställdhet, likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesroller).
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Reflektera och använda metoder för att planera sina studier på kort och lång sikt
2. Sätta progressionen i ämneskunskaper och färdigheter i relation till utbildningens mål och de framtida yrkesrollerna
3. Analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska frågor inom teknik och utbildningsvetenskap
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- SEM1 - Seminarier och uppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
- Text som skrivits av AI räknas som kod som du har bett en kompis skrivit åt dig - du får inte lämna in den som ditt eget arbete.
- Du får gärna använda AI för att be om förklaringar och exempel.
- I vissa uppgifter kommer du att uppmuntras att testa AI men det är aldrig obligatoriskt.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd