Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1609 Kvalitetsteknik och förbättringsarbete 6.0 hp

Kurs-PM HT 2021-50126...

Version 1 – 2021-10-21 13:50:42

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2021-11-01, Svenska)
HT 2021-2 (Startdatum 2021-11-01, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM HT 2021

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2018

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete

Läraktiviteter

Kursen går som en mix av online och aktiviteter på plats på KTH. Upplägget är att grupper av studenter kommer få ett underhållsproblem tilldelat. Under handledning av lärarna kommer grupperna sedan att arbeta med att systematiskt tillämpa verktyg och metoder för problemidentifikation och problemlösning. Både skriftlig och muntliga avrapportering kommer ske.

Detaljplanering

Dag

Innehåll

För dagar och tider se Schemat i Time Edit (länk nedan)

Introduktion

Att arbeta processinriktat

Virtuella studiebesök, Problemdefinition, Förstudie och Planering

Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg

Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg

Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg

Försöksplanering. Övning och inlämningsuppgift i grupp SEMA P/F

Genomgång inför tentamen

Tentamen


Schema HT-2021-TIIPS-5

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

I kursen kommer vi arbeta med begrepp kopplade till projektarbete, underhåll och problemlösning. Dessa begrepp är det lämpligt att bli familjär med före kursstart.

Projekt

  • Förstudie
  • Nulägesanalys
  • Work Breakdown structure
  • Planering
  • Projektplan
  • Tidplan
  • Genomförande
  • Avslut

Underhåll

  • TPM
  • Kvalitet
  • Process
  • Standard
  • Ständiga förbättringar
  • De 7 + 1 slöserierna

Problemlösning

  • FMEA
  • 5S
  • De 7 förbättringsverktygen
  • Pughmatris

Kurslitteratur

  • Bergman, Bo och Klefsjö, Bengt Kvalitet från behov till användning
  • SIQ Managementmodell (ligger som filer i Canvas)
  • Tonnquist, Bo Projektledning (endast grundläggande avsnitt, boken är kurslitteratur i ML1616) 7:e eller 8:e upplagan

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

  • SEMA examineras genom inlämning av en gruppuppgift efter föreläsning och experiment kopplat till försöksplanering
  • ÖVNA examineras genom inlämningsuppgifter samt skriftlig och muntlig presentation av grupparbete kopplat till ett tilldelat underhållsproblem.
  • TENA är en individuell tentamen som genomförs som hemtantamen

Bedömningen för A-F sker utifrån SOLO-, och Blooms reviderade taxonomier med E på nivån Tillämpa.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Lärandemål och examinationsmoment

  • redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till (examineras dels vid tentamen, dels genom SEMA)
  • angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt (examineras genom ÖVNA
  • förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet (examineras genom TENA)
  • planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete (examineras genom ÖVNA)

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier           

Vilka som examineras på vilket sätt framgår av listan med lärandemål. Bedömningen sker utifrån SOLO-, och Blooms reviderade taxonomier med E på nivån Tillämpa.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Kursen 2020 genomfördes på distans på grund av pandemin. Från den lärde vi oss att vara tydligare med studenternas förståelse av det underhållsproblem de ska arbeta med. Inga studiebesök kunder göras vilket kursen blev lidande av. I årets kurs planerar vi att återinföra de fysiska studiebesöken för att kunna observera de tekniska system vi arbetar med i kursen.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-11-01

Kursomgång

  • TIIPS HT 2021-50126
  • HT 2021-50554

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter