Partikelns kinematik och dynamik i accelererande icke-inertiala referensramar. Grundläggande dynamiska ekvationer för ett partikelsystem och en stel kropp. Stela kroppens plana och tredimensionella rörelse.
Kurs-PM HT 2020
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Partikeldynamik i accelererande system. Partikelsystem och stela kroppens mekanik.
Lärandemål
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- identifiera ett konkret mekaniskt problem, samt välja lämpliga mekaniska modeller utifrån en problembeskrivning,
- översätta den mekaniska modellen till en matematisk modell,
- matematiskt behandla problemet och kritiskt analysera resultatets betydelse,
i syfte att använda ett fysikaliskt tänkesätt och kommunicera detta inom ramen för ingenjörsvetenskapliga sammanhang.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
N. Apazidis: Mekanik II - Partikelsystem, stel kropp och analytisk mekanik. 2:a upplagan.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Tentamen, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5, betygsskala: P, F
TENA - Teori/KS, 1,5, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TENB - Problemtentamen, 3,0, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
För lärandemål 1, 2 och 3 |
|
E |
· Identifiera grundläggande begrepp och ekvationer samt lösa basala problem genom godkänt betyg på Teori/KS, TENA.
· Lösa sammansatta problem genom godkänd redovisning av skriftliga inlämningsuppgifter, INL1.
· Visa självständig problemlösningsförmåga på grundläggande nivå genom att korrekt behandla problem på TENB.
|
D-C |
· Genom kraven för E och genom att visa något större bredd på grundläggande nivå genom att lösa problem på TENA och TENB. |
B-A |
· Genom kraven för D-C och visa stor bredd och djup på avancerad nivå genom att lösa problemen med god argumentation på TENB. |
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Lärarassistenter
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2020-08-24
Kursomgång
- CFATE,CMATD HT 2020-50191
Undervisningsspråk
Svenska