Visa version

Jämför < föregående | nästa >

Examensarbete

Om examensarbetet

Du kan som tidigast påbörja examensarbetet under den avslutande terminen på ditt program. Behörighetskravet för att få påbörja examensarbetet är att kurser som anses relevanta för examensarbetet är godkända och att du har minst 120 hp i avklarade kurser ur programmets utbildningsplan.

Examensarbetet utgör en del av en ämnesfördjupning och det innebär att examensarbetet i normalfallet ska genomföras inom den ämnesfördjupning som du förberetts för. Om du önskar utföra examensarbete inom ett ämnesområde som ligger utanför utbildningsområdet ska detta godkännas av programansvarig lärare.

Examensarbetet kan utföras inom en institution eller på ett företag. Examensarbetet kan även utföras utomlands. Examensarbetet genomförs individuellt eller tillsammans med en annan student.

Examensarbete vid annan skola inom KTH

Om examensarbetet görs vid annan skola på KTH än Skolan för informations- och kommunikationsteknik måste du följa den skolans rutiner. Examinator tillhandahålls i sådana fall vid den andra skolan.

Examensarbete utomlands

Om examensarbetet utförs vid annan lärosäte i Sverige eller utomlands måste du följa det lärosätets rutiner. Du har examinator där och tillgodoräknar dig kursen vid ICT-skolan. Observera att du behöver diskutera ämnet med din programansvarig innan för att försäkra dig om att du kan få tillgodoräkna kursen.

Om du gör ditt examensarbete vid ICT-skolan KTH men ska göra arbetet vid annat lärosäte, följer du ICT-skolans rutiner, har examinator vid ICT-skolan KTH och handledare vid det andra lärosätet. För vissa utbildningsprogram som till exempel double degree ska det även finnas examinator vid andra lärosätet.