En serie föreläsningar och seminarier behandlar olika aspekter av samtida internationell arkitektur. Vi synar kritikerns och arkitekturikonens roller och studerar de rum där sociala och politiska normer skapas eller ifrågasätts genom arkitektur.
AD102V Den internationella samtidsarkitekturen 7,5 hp

Kursen analyserar tendenser i den internationella samtidsarkitekturen och diskuterar dem i relation till formella arkitekturbegrepp, tekniska och konstruktiva lösningar, politiska och sociala förhållanden och till andra kulturformer.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD102V (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen analyserar tendenser i den internationella samtidsarkitekturen och diskuterar dem i relation till formella arkitekturbegrepp, tekniska och konstruktiva lösningar, politiska och sociala förhållanden och till andra kulturformer.
Efter kursen kommer studenterna att ha god överblick över den internationella samtidsarkitekturens tillstånd idag, utvecklingstendenser, problem och möjligheter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Kurslitteratur
Litteraturlista ges vid kursstarten.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt på hela kursen krävs inlämning av seminarieuppgift (MOM1) samt 75% aktivt deltagande vid föreläsningar och seminarier (MOM2).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.