Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AH259X Examensarbete inom säkerhetsforskning, avancerad nivå 30,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AH259X (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ämnet omfattar teori- och modellutveckling för studier i risk- och säkerhetsforskning. Planerings- och beslutsstödssystem tas fram för användning inom relevanta samhällsområden, till exempel i form av riskanalyser och/eller riskvärderingar inom viktiga samhällsområden. Andra exempel kan vara modeller för hur risker i vårt samhälle påverkar lokaliseringen av olika verksamheter och den ekonomiska utvecklingen. De utarbetade verktygen kan sedan användas för att utvärdera olika åtgärder ur ett effektivitets-, rättvise- eller miljöperspektiv. Ämnet innefattar också studier av infrastrukturen och dess sårbarhet, dess betydelse för regional utveckling samt behovet och effekterna av underhållsåtgärder.

Lärandemål

Examensarbetet skall utveckla förmågan till självständigt arbete. Studenten skall fördjupa sig i ett problem inom risk- och säkerhetsforskning, avgränsa, planera och genomföra ett längre projekt. Den studerande skall tränas i vetenskaplig metodik samt i skriftlig och muntlig redovisning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Allmänt gäller att en huvuddel av studierna, minst 60 högskolepoäng, skall vara avklarade innan examensarbetet får påbörjas. Det är examinator avgör om studenten har den fördjupning som avses och att studenten avklarat huvuddelen av studierna innan examensarbete påbörjats. Dispens kan efter prövning beviljas av grundutbildningsansvarig.

Rekommenderade förkunskaper

Allmänt gäller att en huvuddel av studierna, minst 60 högskolepoäng, skall vara avklarade innan examensarbetet får påbörjas. Det är examinator avgör om studenten har den fördjupning som avses och att studenten avklarat huvuddelen av studierna innan examensarbete påbörjats. Dispens kan efter prövning beviljas av grundutbildningsansvarig.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Bestäms individuellt av examinator i samråd med den studerande.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

XUPP - Examensuppgift, 30, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F.

För examination krävs godkänd och seminariebehandlad slutrapport.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Per Näsman, pern@kth.se

Övrig information

Gammal kod: 1B1018