Ämnet omfattar teori- och modellutveckling för studier i risk- och säkerhetsforskning. Planerings- och beslutsstödssystem tas fram för användning inom relevanta samhällsområden, till exempel i form av riskanalyser och/eller riskvärderingar inom viktiga samhällsområden. Andra exempel kan vara modeller för hur risker i vårt samhälle påverkar lokaliseringen av olika verksamheter och den ekonomiska utvecklingen. De utarbetade verktygen kan sedan användas för att utvärdera olika åtgärder ur ett effektivitets-, rättvise- eller miljöperspektiv. Ämnet innefattar också studier av infrastrukturen och dess sårbarhet, dess betydelse för regional utveckling samt behovet och effekterna av underhållsåtgärder.
AH259X Examensarbete inom säkerhetsforskning, avancerad nivå 30,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Examensarbetet skall utveckla förmågan till självständigt arbete. Studenten skall fördjupa sig i ett problem inom risk- och säkerhetsforskning, avgränsa, planera och genomföra ett längre projekt. Den studerande skall tränas i vetenskaplig metodik samt i skriftlig och muntlig redovisning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Allmänt gäller att en huvuddel av studierna, minst 60 högskolepoäng, skall vara avklarade innan examensarbetet får påbörjas. Det är examinator avgör om studenten har den fördjupning som avses och att studenten avklarat huvuddelen av studierna innan examensarbete påbörjats. Dispens kan efter prövning beviljas av grundutbildningsansvarig.
Rekommenderade förkunskaper
Allmänt gäller att en huvuddel av studierna, minst 60 högskolepoäng, skall vara avklarade innan examensarbetet får påbörjas. Det är examinator avgör om studenten har den fördjupning som avses och att studenten avklarat huvuddelen av studierna innan examensarbete påbörjats. Dispens kan efter prövning beviljas av grundutbildningsansvarig.
Utrustning
Kurslitteratur
Bestäms individuellt av examinator i samråd med den studerande.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
XUPP - Examensuppgift, 30, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F.
För examination krävs godkänd och seminariebehandlad slutrapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Gammal kod: 1B1018