Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AI121U Marknadsföring och försäljning inom försäkringsbranschen 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AI121U (VT 2017–)
Rubriker med innehåll från kursplan AI121U (VT 2017–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen huvudsakliga innehåll kan beskrivas som en kombination av nedanstående delar:

1. Marknadsteori med tonvikt på marknadsanalys och relationsmarknadsföring

2. Relationsmarknadsföring i tjänstemarknader

3. Marknadsanalys i tjänstemarknader

4. Etiska avvägningar - skärningspunkten mellan marknadsföring och försäljning

5. Praktiska tillämpningar– analys av marknader, kunder och beteenden.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

1. Analysera problem avseende marknadsföring och marknadsvärdering

2. Beskriva, analysera och redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring

3. Självständigt analysera företag, relationer och marknader utifrån de begrepp som presenteras inom litteraturen.

4. Utveckla en förmåga att göra etiska och moraliska avvägningar inom marknadsföring

5. Göra bedömningar av kundbeteenden och kundtyper samt hur dessa påverkar försäljningsprocessen och relationen med kunden.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart

Meddelas vid kursstart

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Kursen examineras löpande genom inlämningsuppgfiter och seminarieövningar.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Platser till kursen kan endast köpas av juridisk person som utser kursdeltagare.