Kursen huvudsakliga innehåll kan beskrivas som en kombination av nedanstående delar:
1. Marknadsteori med tonvikt på marknadsanalys och relationsmarknadsföring
2. Relationsmarknadsföring i tjänstemarknader
3. Marknadsanalys i tjänstemarknader
4. Etiska avvägningar - skärningspunkten mellan marknadsföring och försäljning
5. Praktiska tillämpningar– analys av marknader, kunder och beteenden.
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
1. Analysera problem avseende marknadsföring och marknadsvärdering
2. Beskriva, analysera och redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring
3. Självständigt analysera företag, relationer och marknader utifrån de begrepp som presenteras inom litteraturen.
4. Utveckla en förmåga att göra etiska och moraliska avvägningar inom marknadsföring
5. Göra bedömningar av kundbeteenden och kundtyper samt hur dessa påverkar försäljningsprocessen och relationen med kunden.