Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AI121U Marknadsföring och försäljning inom försäkringsbranschen 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AI121U (VT 2017–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen huvudsakliga innehåll kan beskrivas som en kombination av nedanstående delar:

1. Marknadsteori med tonvikt på marknadsanalys och relationsmarknadsföring

2. Relationsmarknadsföring i tjänstemarknader

3. Marknadsanalys i tjänstemarknader

4. Etiska avvägningar - skärningspunkten mellan marknadsföring och försäljning

5. Praktiska tillämpningar– analys av marknader, kunder och beteenden.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

1. Analysera problem avseende marknadsföring och marknadsvärdering

2. Beskriva, analysera och redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring

3. Självständigt analysera företag, relationer och marknader utifrån de begrepp som presenteras inom litteraturen.

4. Utveckla en förmåga att göra etiska och moraliska avvägningar inom marknadsföring

5. Göra bedömningar av kundbeteenden och kundtyper samt hur dessa påverkar försäljningsprocessen och relationen med kunden.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras löpande genom inlämningsuppgfiter och seminarieövningar.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

uppdragsutb.fob@abe.kth.se

Övrig information

Platser till kursen kan endast köpas av juridisk person som utser kursdeltagare.