Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AI212V Industriell marknadsföring 6,0 hp

This course gives a basic introduction to theories and methods for the management of industrial marketing. The course also gives a practical application theories and methods in management of industrial marketing of industrial goods and services.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AI212V (VT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  1. En teoretisk del, marknadsföringens roll i samhället och det industriella företaget. Marknadsförutsättningar utanför företagets kontroll samt de parametrar som företaget kan kontrollera och anpassa.
  2. En tillämpad del genom att ett antal praktiska exempel från olika situationer i marknadsföringen behandlas - allt från produktutveckling och marknadsundersökningar till marknadsplanering och företagets åtgärder för att möta förändringar i marknaden.

Lärandemål

Denna kurs ger en grundläggande kunskap om teorier och metoder inom industriell marknadsföring. Denna kurs ger också praktiska exempel på tillämpningar av de teorier och metoder som kommer till användning inom industriell marknadsföring  av varor och tjänster.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

180 poäng på högskolenivå inom ingenjörsvetenskap, naturvetenskap, nationalekonomi / företagsekonomi eller planering varav minst 7,5 högskolepoäng i företagsekonomi.
Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande (TOEFL, IELTS t.ex.).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kotler, P and Keller, K.L. Marketing Management 12 ed. or later. Pearson. ISBN 0-13-145757-8.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Litteraturuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända prestationer i alla delmoment av kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Carl-Axel Engdahl, tel: 08-790 8738, e-post: carl-axel.engdahl@abe.kth.se

Övrig information

The course is given as a summer course with the possibility to undertake most of the studies as distance learning.

Mandatory lectures will take place at Campus Valhallavägen on June 7, 2010.  June 8, 2010,  June 14, 2010, June 15, 2010. Mandatory registration will take place on June 7.

Attendance is required on all above dates.