Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AI213V Internationell industriell marknadsföring 15,0 hp

This course gives a basic introduction of problems and opportunities within international marketing. The course also gives a practical application of modern marketing theory within international marketing of industrial goods and services in the global economy.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AI213V (VT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  1. En teoretisk del, det internationella regelverket för internationell handel, WTO, IMF och utvecklingen av den internationella marknaden. Behovet av förändringar av produkter, tjänster och makrknadskommunikation till situationen i olika länder, val av distributionsmetoder, prissättning inklusive transferprissättning.
  2. En tillämpad del som behandlar ett stort antal praktiska exempel omfattande ett stort antal produkter, marknader och andra situationer i internationell och global marknadsföring.

Lärandemål

Denna kurs ger en grundläggande introduktion till svårigheter och möjligheter som internationell marknadsföring erbjuder företagen. Kursen är avsedd att vara ett praktiskt verktyg för anpassning av moderna marknadsföringsmetoder och teorier inom internationell industriell marknadsföring.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

180 poäng på högskolenivå inom ingenjörsvetenskap, naturvetenskap, nationalekonomi / företagsekonomi eller planering varav minst 15 högskolepoäng i företagsekonomi.
Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande (TOEFL, IELTS t.ex.).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

None

Kurslitteratur

Engdahl, Carl-Axel, Internationell Marknadsföring, fjärde upplagan. Kursmaterial inklusiver praktikfall.

En alternativ kursbok för engelsktalande studenter.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laboration 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Laboration 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PROA - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen består av två delar, en uppsats och en skriftlig tentamen.

  1. En skriftlig uppsats - marknadsplan- inom äment industriell internationell marknadsföring. Ämnet väljs i samråd med kursledaren.
  2. En skriftlig tentamina, två examinationstillfällen ges under sommaren det ena i månadsskiftet juni-juli och det andra i slutet av augusti.              

Övriga krav för slutbetyg

Krav för slutbetyg på kursen är att alla kursmoment klarats av, såväl moment som har betyg P och moment som har betyg A-F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Carl-Axel Engdahl, tel: 08-790 8738, e-post: carl-axel.engdahl@abe.kth.se

Övrig information

Mandatory lectures will take place on June 9th, June 10th, June 16th and June 17th. Mandatory registration will take place on June 9th. Attendance is required on all above dates.

Schedule all times 8.30-12.30 (am)