Kursen kommer att ge dig insikt om sociotekniska processer för innovativa system och förse dig med metoder för att underlätta en hållbar övergång av sociotekniska system
Under kursens gång kommer du at designa och implementera ett projekt inom ” participatory backcasting” som adresserar en verklig, komplex socioteknisk utmaning. Tidigare år har följande teman adresserats i projekten:
År 2017: ”Ett hållbart KTH Campus 2050”
År 2018: ”Sustainable district – Hammarby Sjöstad 2050”
År 2019: ”Hållbara urbana matproduktions- och konsumtionssystem i Stockholm 2050”
År 2020: ”Mobilitetssystem i klimatpositiva Järfälla kommun 2050”
Kursen består av tre teman:
Tema 1: System innovationer
Tema 2: Transdisciplinaritet
Tema 3: ”Participatory backcasting” – projektarbete i interaction med olika samhällsaktörer
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva olika typer av innovationer och reflektera över hur de relaterar till olika teorier kring sociotekniska förändringar, såsom ”multi-level” perspektiv av systeminnovationer och ”transition-management”;
- beskriva koncept för komplexitet och osäkerhet i och för sociotekniska system;
- beskriva de grundläggande idéerna för olika skolor av framtidsstudier
- reflektera över transdisciplinära ansatser för studier i systeminnovationer, t.ex framtagandet av robust kunskap, byggandet av konsensus, behovsorientering, interaktioner mellan forskning och samhälle.
- Förklara och illustrera scenariotypologier
- Använda olika metoder och tekniker för scenarieutveckling,t ex ”driver analysis”, ”storytelling”, morfologisk analys
- Designa en transdisciplinär studie för en hållbar övergång av sociotekniska system
- Implementera en ”participatory backcasting” process som adresserar en verklig komplex sociotekniskt utmaning