DM2601 Medieteknik och interaktionsdesign 7,5 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
En rad föreläsningar och seminarier som introducerar olika designmetoder kombinerat med designövningar som ger praktiskt erfarenhet. Samtliga övningar utförs inom ramen för det projektarbete som studenterna genomför under kursens gång. Metoder som tas upp inkluderar:
- metoder för att utforska en designrymd: studier av existerande interaktionsmodaliteter, utforskning av teknologier som design material, state of the art analyser, mood boards
- metoder för att stödja designomdömen: interaktionskritik, parallell design, personas, strukturerad brainstorming.
- metoder för att utveckla design alternativ: scenarios, lo-fi prototyper, video prototyper, prototypkonstruktion med moderna mjuk- och hårdvaruverktyg.
- metoder för komposition och presentation: finjustering och testning av lösningar, effektiva användartester, presentation av färdiga lösningar online m.h.a olika media.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för vanliga processmodeller inom interaktionsdesign
- redogöra för designmetoder i designprocessens olika faser
- diskutera hur olika metoder kan bidra till framgångsrika lösningar med utgångspunkt i forskning och erfarenheter av användning inom industrin
- analysera styrkor, svagheter och tillämplighet hos olika metoder
- redogöra för och utnyttja teknologiska egenskaper i olika designmaterial för att skapa framgångångsrika lösningar
- praktiskt tillämpa metoder för design av interaktiv mediateknologi
- använda moderna program- och maskinvaruverktyg för interaktionsdesign
i syfte att självständigt kunna driva framgångsrika designprocesser.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs i människa-datorinteraktion motsvarande DH1620/DH1622.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, självreflektion, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete inom interaktionsdesign för medieteknologi, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb DM2601Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kan inte läsas tillsammans med DH2628 Metoder för interaktionsdesign7,5 hp
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex