DT2213 Musikalisk kommunikation och musikteknologi 7,5 hp
Kursen erbjuder en tvärvetenskaplig översikt över principerna för musikalisk kommunikation genom att kombinera de senaste resultaten inom musikpsykologi med dagens musikteknologi. Den första delen är en översikt av musikpsykologi som inkluderar förmedling av den musikaliska strukturen, syntes och igenkänning av känslouttryck, grooves, biologisk rörelse samt experimentmetodik. Den andra delen med musikteknologi innefattar MIDI protokollet, syntesmetoder, instrument och röstsimulering samt datorverktyg. Syftet med kursen är att få en förståelse för teknikens begränsningar och möjligheter till musikalisk kommunikation.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 muscom programstuderande
Anmälningskod
60272
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kommunikationskedjan, musikerns roll gentemot datorgenererad musik.
Markering av musikalisk struktur: tempo, frasering, harmonisk och melodisk spänning, repetitiva mönster, artikulation, accenter, ensembletiming.
Känslouttryck: kompositionens egna uttryck, akustiska parametrar och dess mappning till känslouttryck, syntes, automatisk igenkänning, jämförelse med andra modaliteter (ansiktsuttryck, gester, tal), kulturella respektive inbyggda koder.
Kopplingar till rörelse: dans och olika gester, slutritardando, frasering.
Den musikaliska kontexten: konsert, bakgrund, filmmusik.
MIDI standarden: kodning, kontrollmöjligheter, Standard MIDI FIles, General MIDI.
Syntes; syntesmetoder, sampling, fysikaliska modeller, ljudbibliotek.
Datorverktyg: pd (pure-data), Director Musices, Digital Audio Workstations, notationsprogram, samplingsinstrument.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera och förklara principer för musikalisk kommunikation, inklusive struktur, känslouttryck och gester i syfte att jämföra olika musikprodukter
- välja och använda programvaror för att bearbeta musik i symbolisk form, i audioformat eller genom syntes i syfte att påverka kommunikationen
- beskriva och analysera kontrollaspekter hos musikinstrument beträffande begränsningar, expressiv frihet och parametermappning i syfte att modifiera dessa aspekter i nya prototyper
- tillämpa resultat från vetenskaplig litteratur inom musikalisk kommunikation i praktiken
- använda programspråk för musik i syfte att implementera grundläggande ljudsyntes och bearbeta kontrolldata i realtid
i syfte att
- erhålla en gedigen vetenskaplig förståelse av grundläggande principer för hur musik kommuniceras från musiker till lyssnare
- kunna tillämpa detta i nya musikapplikationer, inklusive nya sätt för musikalisk interaktion.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst två slutförda kurser av följande:
- DD1318 Programmeringsteknik och tekniska beräkningar
- DT1175 Ljud
- DH1622 Människa-datorinteraktion, inledande kurs
- DM1135 Signalbehandling för medieteknik eller DT1130 Spektrala transformer
eller motsvarande kurser.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen ingår i ljudspecialiseringen för Medieteknikprogrammet och i spåret musik- och ljudbehandling inom masterprogrammet i datalogi. Att kunna spela ett musikinstrument eller att ha en viss vana vid musikprogram är användbart men inte nödvändigt.
Rekommenderade kurser: DT1130 Spektrala transformer, EN2100 Ljudperception, DT2410 Audioteknologi.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex