FAE3006 MVT Forskningskommunikation; publicering, presentationsteknik och kritisk granskning, del 1 för licentiatexamen 4,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
Anmälningskod
60928
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen innehåller flertal aktiviteter, såsom föreläsningar, aktivt deltagande i konferenser och seminarier samt granskning av vetenskapliga artiklar. Dessa aktiviteter ger forskningsfärdighet / breddning.
Lärandemål
Målet med kursen är att introducera studenterna till forskningskommunikation. Efter genomgången kurs ska studenten
- Ha kunskap om och erfarenhet av att kommunicera sin forskning inom tvärvetenskapliga grupper av forskare.
- Ha kunskap och färdigheter i att skriva och granska vetenskapliga artiklar, genom att skriva och att kritiskt granska sitt eget och andras arbete.
- Ha kunskap om och färdigheter i att presentera sin forskning muntligt och i att opponera på andras presentationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorsprogrammet i Mark- och vattenteknik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Utvald litteratur om forskningskommunikation.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten skall redovisa muntligt till kursansvarig; en till två timmars muntlig redovisning. Studenterna skall redovisa de aktiviteter som de har genomfört samt hur dessa har bidragit till att hämta de förväntade kunskaperna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.