När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består av en diskussion (bokat tillfälle för examinationsdiskussion) mellan forskarstuderande och huvudhandledaren för studenten. Dessutom skall studenten skriftligt dokumentera kursen. De punkter som skall dokumenteras är utförligt beskrivet i kurs-PM men inkluderar dokumentation av:
- den muntliga examinationen;
- handledarmöten mellan forskarstudenten och exjobb-studenten; handledarmöten mellan forskarstudenten och huvudhandledaren för exjobb-studenten;
- en utvärdering av sin handledningsteknik;
- problem som uppstod;
- metoder för att lösa problemen;
- utvärdering om hur de skulle eventuellt ändra på sina handledningstekniker inför nästa tillfälle.
- Dessutom skall en jämförelse mellan tidigare handledningstillfällen och dessa tillfällen diskuteras; gick det bättre eller inte och varför.
Studenten skall dokumentera arbetstid för kursen; för att uppnå 1.5 ECTS krävs minst 40 timmars arbete.