FAE3016 Handledning av examensarbete (del 2) 1,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen innehåller fyra delar:
- att definera och skriva en forskningsplan för en examensarbete
- handledning av studenten
- samtal med egen handledare om sitt handledarskap och forskningsprojektet under arbetets gång
- utvärdering av examensarbetet, genomförandet av forskning samt muntlig presentation.
Lärandemål
Målen med kursen är att studenterna skall få erfarenhet av handledning. Efter genomgången kurs ska studenten
- ha god kunskap om hur man skriva en forskningsplan för en lämpliga examensarbetsprojekt
- ha god kunskap om hur man handleder en student
- ha god kommunikationsförmåga inom forskningsämnen
- ha hög kompetens om hur man ge positiv och kreativ kritik
- ha god kunskap inom skriftligt och muntligt redovisningsteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
FAE3015 Handledning av examensarbete (del 1) 1,5 hp
Rekommenderade förkunskaper
Examinationen består av en diskussion (bokat tillfälle för examinationsdiskussion) mellan forskarstuderande och huvudhandledaren för x-jobb studenten. Dessutom skall studenten skriftlig dokumentera kursen. De punkter som skall dokumenteras är utförlig beskriven i kurs PM men inkludera dokumentation av: - den muntliga examinationen; - handledarmöten mellan forskarstudenten och x-jobb studenten; handledare möten mellan forskar studenten och huvud handledaren för x-jobb studenten; - en utvärdering av sin handledningsteknique; - problem som uppstod; - metoder för att lösa problemen; - utvärdering om hur de skulle eventuellt ändra på sina handledningstekniqer in för näste tillfällen. Dessutom skall en jämförelse mellan förre handledningens tillfällen och dessa tillfällen diskuteras; gick det bättre eller inte och varför.
Studenten skall dokumentera arbetstid för kursen; för att uppnå 1.5 ECTS krävs minst 40 timmars arbete.
Utrustning
Kurslitteratur
Urval av litteratur inom forskningsämnen samt om handledningskonst.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består av en diskussion (bokat tillfälle för examinationsdiskussion) mellan forskarstuderande och huvudhandledaren för studenten. Dessutom skall studenten skriftligt dokumentera kursen. De punkter som skall dokumenteras är utförligt beskrivet i kurs-PM men inkluderar dokumentation av:
- den muntliga examinationen;
- handledarmöten mellan forskarstudenten och exjobb-studenten; handledarmöten mellan forskarstudenten och huvudhandledaren för exjobb-studenten;
- en utvärdering av sin handledningsteknik;
- problem som uppstod;
- metoder för att lösa problemen;
- utvärdering om hur de skulle eventuellt ändra på sina handledningstekniker inför nästa tillfälle.
- Dessutom skall en jämförelse mellan tidigare handledningstillfällen och dessa tillfällen diskuteras; gick det bättre eller inte och varför.
Studenten skall dokumentera arbetstid för kursen; för att uppnå 1.5 ECTS krävs minst 40 timmars arbete.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.