Kursen är uppdelad i en serie seminarier som ger studenten möjlighet att utforska ett särskilt tema och att bli bekant med en forskningspraktik. Varje seminarium leds av lärare med forskningsbakgrund.
FHK3007 Seminariekurs i teknik och hälsa 2,5 hp

Kursens övergripande syfte är att ge insikt i forskningsbaserade och teoretiska aspekter inom teknik och hälsa samt ge doktoranderna erfarenhet i att presentera sin egen forskning samt att kritiskt granska andra doktoranders forskning.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-25
- Perioder
HT 2025: P1 (2.5 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
10430
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FHK3007 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Vetenskapliga seminarier
- Reflektion över hur innehållet i seminarierna kan användas i det egna doktorandarbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
- beskriva och förklara teorier och empiriska resultat inom sitt specialistområde
- presentera och diskutera forskningsresultat från egna vetenskapliga studier
- kritiskt analysera och värdera tillämpade metoder och resultat från egna och andras vetenskapliga studier
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Närvaro, muntlig presentation, opposition och skriftlig rapport
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.