Lära sig att handleda studenter individuellt eller i grupp genom diskussioner med en tilldelad mentor.
Lära sig förmågan att planera ett längre project genom handledning av teknologer.
FMH3906 Grundläggande handledning 3,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
HT 2025: P1 (3 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
10621
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Doktorander
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMH3906 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att erhålla en grundläggande färdighet gällande handledning av teknologer i projektuppgifter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Minst ett års doktorandstudier rekommenderas innan kursen påbörjas, för att ha tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att handleda.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Kontinuerliga träffar med mentorn för att diskutera handledning inklusive en självreflektion gällande handledningsarbetet.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.