Hoppa till huvudinnehållet

FSF3569 Matematikprojekt i skolan 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FSF3569 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Doktoranderna konstruerar i dialog med läraren i skolan projekt och kursmaterial som används i skolan. Doktoranderna är ett stöd till läraren under elevernas arbete och redovisning av projekten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall doktoranden:

  • kunna konstruera projekt- och kursmaterial som kan användas i skolans matematikundervisning.

  • kunna utveckla och problematisera undervisning utifrån sin praktiska erfarenhet av arbetet i skolan.

  • kunna utarbeta lärandeaktiviteter och planera för dessa i samverkan mellan universitet och grundskola/gymnasieskola.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 högskolepoäng (hp) inom matematik.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Val av kurslitteratur görs av doktoranden i samråd med examinatorn och läraren på skolan.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

G

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Dokumentation av laborationsprojekten och dess tillhörande undervisningsmaterial lämnas tillsammans med utvärderingen av projekten till examinatorn.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd dokumentation av laborationsprojekten.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Sara Zahedi (sara.zahedi@math.kth.se); Anders Szepessy (szepessy@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Matematik