FSF3569 Matematikprojekt i skolan 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Ges 2017/2018
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Doktoranderna konstruerar i dialog med läraren i skolan projekt och kursmaterial som används i skolan. Doktoranderna är ett stöd till läraren under elevernas arbete och redovisning av projekten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall doktoranden:
-
kunna konstruera projekt- och kursmaterial som kan användas i skolans matematikundervisning.
-
kunna utveckla och problematisera undervisning utifrån sin praktiska erfarenhet av arbetet i skolan.
-
kunna utarbeta lärandeaktiviteter och planera för dessa i samverkan mellan universitet och grundskola/gymnasieskola.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 högskolepoäng (hp) inom matematik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Val av kurslitteratur görs av doktoranden i samråd med examinatorn och läraren på skolan.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Dokumentation av laborationsprojekten och dess tillhörande undervisningsmaterial lämnas tillsammans med utvärderingen av projekten till examinatorn.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd dokumentation av laborationsprojekten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.