Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FSK3003 Hållbar utveckling för WISE-doktorander 7,5 hp

The course wil be given in English. For more information about the course, see the English page.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FSK3003 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan FSK3003 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Grundläggande begrepp, modeller och metoder inom hållbar utveckling. Olika sätt att förstå och tolka begreppet hållbar utveckling. Hur samhällets materialanvändning påverkar möjligheterna till hållbar utveckling. Materialvetenskapens roll för hållbar utveckling. Det egna forskningsområdet ska sättas i relation till globala mål för hållbar utveckling på så sätt att både svårigheter och möjligheter att bidra till långsiktig hållbarhet blir tydliga.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för, reflektera kring och kritiskt diskutera ämnet hållbar utveckling samt relationen till det egna avhandlingsområdet,
  • analysera samspel och eventuella konflikter mellan olika hållbarhetsaspekter (ekologiska, ekonomiska och sociala, inklusive jämställdhetsaspekter), med särskilt fokus på det egna avhandlingsområdet,
  • förklara systemvillkor vad gäller ekosystemens livsuppehållande och resursskapande funktioner och ställa detta i relation till det egna avhandlingsområdet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörig att läsa kursen är doktorander som tillhör WISE forskarskola. I mån av plats kan kursens examinator avgöra om kursen ska vara öppen att söka även för andra doktorander.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Tillämpad fysik