Grundläggande begrepp, modeller och metoder inom hållbar utveckling. Olika sätt att förstå och tolka begreppet hållbar utveckling. Hur samhällets materialanvändning påverkar möjligheterna till hållbar utveckling. Materialvetenskapens roll för hållbar utveckling. Det egna forskningsområdet ska sättas i relation till globala mål för hållbar utveckling på så sätt att både svårigheter och möjligheter att bidra till långsiktig hållbarhet blir tydliga.
FSK3003 Hållbar utveckling för WISE-doktorander 7,5 hp
The course wil be given in English. For more information about the course, see the English page.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Anmälningskod
51024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för, reflektera kring och kritiskt diskutera ämnet hållbar utveckling samt relationen till det egna avhandlingsområdet,
- analysera samspel och eventuella konflikter mellan olika hållbarhetsaspekter (ekologiska, ekonomiska och sociala, inklusive jämställdhetsaspekter), med särskilt fokus på det egna avhandlingsområdet,
- förklara systemvillkor vad gäller ekosystemens livsuppehållande och resursskapande funktioner och ställa detta i relation till det egna avhandlingsområdet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig att läsa kursen är doktorander som tillhör WISE forskarskola. I mån av plats kan kursens examinator avgöra om kursen ska vara öppen att söka även för andra doktorander.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.