FSK3371 Synens neurofysiologi 5,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grundläggande anatomin hos näthinnan, laterala knäkroppen (LGN, lateral geniculate nucleus) och primära synbarken (V1). De fysiologiska processerna nar ljus omvandlas till en neurologisk signal och synsinnets signalanalys genom fotoreceptorerna, horizontella-, bipolara-och ganglionceller. Receptiva Falt profiler och selektivitet hos olika celler till olika egenskaper hos objektet vad galler ortsfrekvens, fas, orientering och temporala rörelser. Spatiala och temporala kontrastkänslighetsfunktioner.
Ortsfrekvenskanalerna. Adaption. Eftereffekter.
Lärandemål
Kursens övergripande mål ar att ge studenten en grundläggande förståelse för den neurofysiologiska funktionen hos det mänskliga synsinnet, med betoning på dess roll för psykofysisk synutvärdering.
Efter fullgjord kurs ska du kunna:
- Beskriva den grundläggande anatomin och fysiologin hos näthinnan, laterala knäkroppen (LGN, lateral geniculate nucleus) och primara synbarken (Vl).
- Förklara hur ljus omvandlas till en neurologisk signal. Förklara även hur denna signal propagerar i synsinnet genom att lista de olika celltypernas funktion.
- Diskutera synsinnets selektivitet vad gäller objektets ortsfrekvens och orientering i relation till de receptiva fältens profil for ganglion och V1 celler.
- Relatera egenskaperna hos den spatiala så väl som den temporala kontrastkänslighetsfunktionen till synsinnets fysiologiska processer och förutsaga dess effekt på andra synfunktioner.
- Diskutera ursprunget till de olika ortsfrekvenskanalerna och hur de förklarar kontrastkänslighetsfunktionens användbarhet samt adaption och eftereffekter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten bör vara antagen forskarstuderande.
Rekommenderade förkunskaper
Visuell optik och/eller Ögats optik, samt Visuell psykofysik 4.5 hp och Fourieroptik.
Utrustning
Kurslitteratur
R.L. De Valois and K.K. De Valois, Spatial Vision, Oxford University Press, 1990.
Övrig lämplig litteratur:
Bradley C, Abrams J, Geisler WS. "Retina-Vl model of detectability across the visual field." J Vis. 2014 Oct 21;14(12).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RED1 - Redovisning, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
RED1 - Redovisning, 5 hp
Övriga krav för slutbetyg
Muntlig redovisning av kurslitteraturen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.