Följande moment belyses vid seminarier och övningar: Linjering av Köhler belysning, konjugat plan, kondesorn, diffraktionsbegränsad upplösning, aberrationer, kontrast genom oblik belysning, fas kontrast, Hoffman kontrast, polarisations mikroskopi, Nomarski/DIC, fluorescens och konfokal mikroskopi.
FSK3515 Ljusmikroskopi, teori och praktik 4,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3515 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att ge studenterna en djupare förståelse för de optiska principer som ligger bakom olika kontrasthöjande tekniker som används i moderna forskningsmikroskop. Efter genomgången kurs skall studenterna ha färdigheter att praktiskt kunna använda mikroskop för olika studier och att kunna göra medvetna val av lämplig kontrastteknik baserat på preparatets egenskaper samt det tillgängliga mikroskopets funktioner.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten bör vara antagen forskarstuderande.
Rekommenderade förkunskaper
N/A
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
LAB1) laborationer, 4,0 hp, betygsskala: P/F
Övriga krav för slutbetyg
Examination sker genom ett praktiskt kunskapsprov framför mikroskopet.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.