Kursen ges som två halvdagsseminarier, läsuppgifter och inlämningsuppgifter.
FSK3913 Introduktion till Jämställdhet, Mångfald och Likabehandling (JML) för doktorander 1,5 hp

Kursen syftar till att ge studenter grunderna inom JML
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60886
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3913 (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen ger en introduktion till grundläggande frågeställningar, problem och begrepp inom JML. Kursen introducerar även relevanta lagar, förordningar och yrkeskoder samt konkreta ämnesrelevanta diskussionsfall.
Artiklar och material som publiceras på kurshemsidan.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och använda centrala begrepp, metoder och teorier inom jämställdhet, mångfald och lika villkor (JML).
- Diskutera och reflektera över JML i rollen som forskarstuderande och forskare
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen vid doktorsprogrammen Tillämpad Fysik eller Fysik.
Rekommenderade förkunskaper
Doktorand på KTH
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande i seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.