Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH218V Strategier för och design av nätbaserat lärande 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LH218V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Det teoretiska ramverket Community of Inquiry och dess tillämpning i nätbaserat och blandat lärande inom högre utbildning. De sju principerna för god praxis inom nätbaserat och blandat lärande. Skapa lärandemål, läraktivteter och bedömning för nätbaserat och blandat lärande. Utveckla, implementera och utvärdera en läraktivitet där nätbaserat eller blandat lärande används.

Lärandemål

Kursen övergripande mål är att förse dig med kunskaper för att med en teoretisk grund skapa, implementera och utvärdera nätbaserat eller blandat lärande inom högre utbildning.

Konkret innebär det att du ska kunna:

- utvärdera, överväga och kritisera principer för nätbaserat och blandat lärande i högre utbildning,

- undersöka pedagogiska frågor med andra lärare och identifiera möjliga åtgärdsstrategier där IT används,

- integrera teorier om nätbaserat och blandat lärande i ditt eget ämnesområde,

- skapa och testa en lärmodul där nätbaserat eller blandat lärande används.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen LH201V Lärande och undervisning eller motsvarande kunskaper.

Rekommenderade förkunskaper

LH201V/LH231V eller motsvarande från annat universitet eller högskola.

Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.

Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Will be published prior to the start of the course.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänd kurs krävs närvaro vid samtliga läraktiviteter. Du skall också utveckla, implementera och utvädera en egen läraktivitet. Själva projektet och en reflekterande rapport över processen och motiven för utformningen kommer också bedömas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik, Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Margareta Bergman margberg@kth.se