KTH:s utbildningar, lärmiljöer och organisationer ska präglas av jämställdhet och inkludering samt bidra till kunskapsutveckling inom KTH:s teknikområden med fokus på genus och jämställdhet. Denna kurs syftar till att ge lärare verktyg för att utveckla utbildningar som stärker studenters handlingsförmåga (agens) att aktivt främja jämställdhet, mångfald och lika villkor – både som medborgare och i deras framtida arbetsliv.
Kursen behandlar teorier om genus, mångfald och inkludering i relation till undervisning, särskilt inom STEM-disciplinerna. Detta inkluderar undervisningspraktiken i klassrummet, programutveckling, lärmiljöer och det organisatoriska utvecklingsarbetet vid högre utbildningsinstitutioner, med målet att på sikt bidra till ett mer inkluderande samhälle.
Vidare ska kursen främja samverkan mellan lärare och studenter inom institutioner, utbildningsprogram och ämnesspår för att analysera och utveckla jämställdhetsintegrering, inkluderande pedagogiska arbetsformer samt en ämnesmässig integrering av JML-perspektiv.