Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH225U Genusforskning och jämställdhet i teknisk högre utbildning 4,5 hp

Denna kurs ska både bidra med god kunskap om genusforskning och jämställdhet, samt ge grunder för hur denna kunskap på olika sätt kan användas för det högskolepedagogiska arbetet, både i klassrummet, i programutvecklingen samt i lärmiljöer och organisatoriskt utvecklingsarbete av högre utbildningsinstitutioner. Lärare ska kunna diskutera hur ett genusperspektiv kan integreras i sin undervisning, dvs. hur ett genusperspektiv skulle kunna utveckla ämnesinnehållet. Vidare ska lärare kunna arbeta för en könsmedveten pedagogik och integreringen av kunskap om jämställdhet i sin undervisning, i utveckling av lärmiljöer och utbildningsprogram. Syftet är att KTH:s utbildningar, lärmiljöer och organisation ska kännetecknas av jämställdhet, samt att bidra med en kunskapsutveckling inom KTH:s teknikområden med fokus på genus och jämställdhet.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH225U (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH225U (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

KTH:s utbildningar, lärmiljöer och organisationer ska präglas av jämställdhet och inkludering samt bidra till kunskapsutveckling inom KTH:s teknikområden med fokus på genus och jämställdhet. Denna kurs syftar till att ge lärare verktyg för att utveckla utbildningar som stärker studenters handlingsförmåga (agens) att aktivt främja jämställdhet, mångfald och lika villkor – både som medborgare och i deras framtida arbetsliv.

Kursen behandlar teorier om genus, mångfald och inkludering i relation till undervisning, särskilt inom STEM-disciplinerna. Detta inkluderar undervisningspraktiken i klassrummet, programutveckling, lärmiljöer och det organisatoriska utvecklingsarbetet vid högre utbildningsinstitutioner, med målet att på sikt bidra till ett mer inkluderande samhälle.

Vidare ska kursen främja samverkan mellan lärare och studenter inom institutioner, utbildningsprogram och ämnesspår för att analysera och utveckla jämställdhetsintegrering, inkluderande pedagogiska arbetsformer samt en ämnesmässig integrering av JML-perspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

1. Redogöra för grundläggande aspekter inom JML i högre utbildning och reflektera över konsekvenserna för lärarna, studenterna och samhället i stort.

2. Analysera och problematisera STEM utbildningars struktur, innehåll, och undervisningsformer utifrån olika maktperspektiv.

3. Planera, genomföra, utvärdera och vidareutveckla undervisning och kurser som stärker studenters handlingsförmåga (agens) för att aktivt främja jämställdhet, mångfald och lika villkor.

4. Beskriva och diskutera centrala begrepp, teorier och metoder inom genusforskning relevant för STEM-utbildning på högskolenivå samt analysera dess relevans och tillämpning inom det egna ämnesområdet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarie, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå