Analys av exempel på skriftlig och muntlig teknisk kommunikation
Korta skrivuppgifter som reflekterar teknisk kommunikations olika delar (t.ex.driftsinstruktioner, felrapportering, executive summary)
Presentations- och diskussionsteknik med fokus på kommunikationssituationer i tekniksammanhang (t.ex konferenser, möten)
Diskussioner av autentiskt material för att öka förståelsen av aktuella teman inom teknik och naturvetenskap (t. ex. forskningsetik, hållbar utveckling, teknologiska genombrott).
LS2429 Teknisk kommunikation på engelska 7,5 hp
Lär dig hur du kommunicerar effektivt när du ger instruktioner, beskriver processer, skriver rapporter, håller presentationer med visuella hjälpmedel och förmedlar vetenskaplig forskning.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Anmälningskod
60142
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att ge studenten nödvändiga färdigheter inför kommunikationssituationer i tekniksammanhang, exempelvis att informera, rapportera och presentera, att ta fram en bruksanvisning eller bistå med tekniskt kundstöd. Samtidigt ger kursen allmänna färdigheter i textstruktur, vetenskaplig engelska i tal och skrift, och engelsk språkstruktur.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera skillnaderna i stil mellan vardagligt språk och teknisk kommunikation och anpassa sin muntliga och skriftliga språkproduktion efter målgruppen
- skriva korta texter av specialiserad teknisk eller vetenskaplig karaktär
- hålla ett individuellt föredrag av teknisk eller vetenskaplig karaktär på ett nyanserat språk, ta aktiv del i diskussioner och kunna förklara och försvara sina åsikter om tekniska/ vetenskapliga ämnen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Denna kurs är inriktad på specifika färdigheter i engelska. Vid kursstart bör studenten därför ha generella kunskaper i språket motsvarande lägst nivå B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk. Studenten ansvarar själv för att kontrollera sina förkunskaper genom ett test gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.