Ingenjörsarbetes innehåll, förändring och nya krav, Organisatoriska förutsättningar för kunskapsöverföring och kreativitet, Handledningsprocessen, Psykologisk kontraktsteori, Generationsstereotyper, Grundläggande coachingteknik (T-GROW), Karriärutveckling samt Kolb's lärcykel
ME196U Leda framtida talanger 3,0 hp
Under 2013 initierade IVA satsningen Tekniksprånget vilken syftar till att öka studenters intresse för ingenjörsutbildningar. KTH (KTH Education och INDEK) initierade tillsammans med Chalmers Professional Education en utbildning för handledare i Tekniksprånget.
För att stötta ingenjörer som skall utveckla och handleda ingenjörspraktikanter etablerades därför denna kurs. Syftet med kursen är dels till att öka handledarnas förmåga att leda och utveckla ingenjörspraktikanter, dels till att utveckla det egna personliga ledarskapet hos handledarna.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall deltagarna:
- ha goda teoretiska såväl som praktiska kunskaper om hur man handleder en ingenjörspraktikant
- kunna tillämpa presenterade ledarskapsmetoder och verktyg
- ha kännedom om organisatoriska förutsättningar för kunskapsöverföring och kreativitet
- ha utvecklat sitt egna personliga ledarskap
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagna av IVA som handledare i Tekniksprånget
Rekommenderade förkunskaper
Antagen som handledare till praktikant i IVA:s “Tekniksprånget”
Utrustning
Kurslitteratur
Utdelat material i form av artiklar och OH-bilder / Articles handed out during the course
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Hemtentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationsgrundande moment är:
- Närvaro och aktivt deltagande
- Godkända inlämningsuppgifter (3 st)
- Godkända hemtentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen kan tillgodoräknas som valfri i något av KTHs masterprogram i Industriell ekonomi