Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME196U Leda framtida talanger 3,0 hp

Under 2013 initierade IVA satsningen Tekniksprånget vilken syftar till att öka studenters intresse för ingenjörsutbildningar. KTH (KTH Education och INDEK) initierade tillsammans med Chalmers Professional Education en utbildning för handledare i Tekniksprånget.

För att stötta ingenjörer som skall utveckla och handleda ingenjörspraktikanter etablerades därför denna kurs. Syftet med kursen är dels till att öka handledarnas förmåga att leda och utveckla ingenjörspraktikanter, dels till att utveckla det egna personliga ledarskapet hos handledarna.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME196U (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ingenjörsarbetes innehåll, förändring och nya krav, Organisatoriska förutsättningar för kunskapsöverföring och kreativitet, Handledningsprocessen, Psykologisk kontraktsteori, Generationsstereotyper, Grundläggande coachingteknik (T-GROW), Karriärutveckling samt Kolb's lärcykel

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall deltagarna:

  • ha goda teoretiska såväl som praktiska kunskaper om hur man handleder en ingenjörspraktikant
  • kunna tillämpa presenterade ledarskapsmetoder och verktyg
  • ha kännedom om organisatoriska förutsättningar för kunskapsöverföring och kreativitet
  • ha utvecklat sitt egna personliga ledarskap

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagna av IVA som handledare i Tekniksprånget

Rekommenderade förkunskaper

Antagen som handledare till praktikant i IVA:s “Tekniksprånget”

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Utdelat material i form av artiklar och OH-bilder / Articles handed out during the course

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • TEN1 - Hemtentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationsgrundande moment är:

  • Närvaro och aktivt deltagande
  • Godkända inlämningsuppgifter (3 st)
  • Godkända hemtentamen

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen kan tillgodoräknas som valfri i något av KTHs masterprogram i Industriell ekonomi