Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2311 Ledarskap och industriellt förändringsarbete 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME2311 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs syftar till att förbereda studenter för lednings- och ledarskapsuppgifter i teknikintensiv verksamhet. I arbetslivet är civilingenjörer ständigt involverade i arbetsgrupper som skall förändra och utveckla det industriella företagets verksamhet och sannolikt fungera som projektledare och/eller chef med ansvar för att koordinera människor och även ha formellt personalansvar.

För att samspelet mellan teknik och organisation skall fungera på ett effektivt och framgångsrikt sätt är det således centralt att ingenjörsarbetet utöver en djup teknisk och branschmässig kompetens kännetecknas av ett kompetent ledarskap. Detta för att kunna skapa förutsättningar för ett väl fungerande samarbete mellan människor och en framsynt kompetensförsörjning – alla viktiga strategiska utmaningar för industriella organisationers utveckling och konkurrenskraft. Ledare och chefer har vidare ett långtgående ansvar för att använda sina befogenheter på ett reflexivt och etiskt medvetet sätt – vilket innebär att hantera och integrera frågor kring jämställdhet, mångfald och hållbarhet i den löpande verksamheten.

En civilingenjörs uppgift är i praktiken också ofta att bedriva både inkrementellt och radikalt förändringsarbete, både inom ramen för den löpande industriella verksamheten och för utvecklingsarbete. Förändringsledning i teknikintensiva miljöer innebär en blandning av olika slags kunskaper och kompetenser.
För det första behövs kunskap och förståelse för den industriella kontexten och verksamheten, vilket är avgörande för att kunna identifiera vilka förändringar som behövs för att nå målen och sedan också tillgodose behovet av förändring.
För det andra är det nödvändigt att veta hur man ska hantera och leda komplexa förändringsförlopp - vilket innebär att hantera sociala relationer, förtroende, delaktighet och lärande inom arbetsgrupper med högt kompetenta och för organisationen viktiga medarbetare.
Kunskaperna inom samtliga dessa områden måste baseras både i praktiska erfarenheter och i aktuell forskning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenterna kunna:

  1. Redogöra för och analysera dominerande perspektiv inom ledarskapsforskningen och forskningsfältets utveckling
  2. Muntligt och skriftligt förklara valda teorier i relation till ledarskap på olika organisatoriska nivåer
  3. Beskriva och kritiskt analysera dominerande perspektiv inom forskningen om industriell organisationsförändring och forskningsfältets utveckling och hur dessa är relaterade till teknikutveckling och teknikskiften
  4. Beskriva och kritiskt analysera skillnader och likheter mellan inkrementella och konceptdrivna förändringsansatser
  5. Beskriva och kritiskt analysera olika förändringsstrategier såsom ständiga förbättringar, radikala förändringar, stegvisa förändringar och top down/bottom up och redogöra för ledarskapets betydelse vid olika typer av förändring
  6. Tillämpa valda ledarskapsteorier i skriftlig analys av ett verklighetsbaserat fall inom industriella och teknikintensiva verksamheter
  7. Tillämpa grundläggande metoder i kommunikation såsom konstruktiv återkoppling, aktivt lyssnande och "appreciative inquiry"
  8. Formulera en fragestallning med teoretisk saval som praktisk relevans inom ledarskaps- och organisationsforandringsomradet
  9. Identifiera och analysera betydelsen av etiska aspekter och hållbarhetsaspekter (däribland jämställdhet och mångfald) på hur kunskap om ledarskap och organisationsförändring tillämpas

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

ME1314 Introduktion till industriell ekonomi, ME1306 Industriell projektledning för I, samt ME1308 Industriell verksamhetsledning för I avslutade

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL5 - Inlämningsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM5 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Pernilla Ulfvengren, pernilla.ulfvengren@indek.kth.se

Övrig information

Hösten 2021: Endast öppen för studenter antagna till masterprogrammet i Industriell ekonomi, TIEMM. Sista kurstillfället är vecka 49 varje år.

Våren 2022: Endast öppen för studenter som läser CINEK 3

Ej öppen för utbytesstudenter oavsett kurstillfälle

Överlappande kurs: ME2163