Kursen fokuserar på att stödja studenten i hennes eller hans beslut och andra åtgärder i det nya företaget. Studenter som tar denna kurs bör ha en avsikt att genomföra en affärsidé i ett eget företag.
Kursens uppbyggnad bygger på erfarenheter från aktiva företagare och följer den typiska stegen i en ny satsning, som börjar med utvärdering och förbättring av den befintliga affärsidén, för att gå vidare till praktiska steg mot att starta ett företag, samla resurser, resurser (tillgång till riskkapital, externt kapital, interna resurser), marknads- och kommunikationsplaner m.m.
Kursen kommer att fokusera på:
Strategi (Vad?) – D.v.s. marknader, erbjudanden, affärsidé, komma igång och bygga ett nätverk.
Människor (Vem?) – D.v.s. företagarteamet, rekrytering och motivation
Operativt arbete (Let's do it!) – D.v.s. resursanskaffning, försäljning/marknadsföring, produktion och förhandling.
Teoretiskt kopplar kursen ihop möjlighetsbaserade modeller för entreprenörskap och nyföretagande, samt en kontextuell syn på den företagsskapande processen (det vill säga idén att själva karaktären hos företagets skapandeprocess är beroende på typ av verksamhet och bransch).