Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME290V Dialog och tyst kunnande: Introduktion till dialogseminariemetodik 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME290V (VT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Teman som behandlas: Yrkseskunnande och olika kunskapstraditioner. Dialog och tyst kunnande. Dialogseminariemetodik. Yrkeskunnande och kvalitet. Ledarskap i komplexa organisationer. Fallstudier. Analogiskt tänkande.

Lärandemål

Att vidga perspektivet på erfarenhetsgrundad/praktisk kunskap och att förmedla insikter om det analogiska tänkande som kännetecknar yrkeskunnande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Dokumenterade universitetsstudier om minst 30 hp samt
  • dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Detta är en introduktionskurs - inga särskilda förkunskaper krävs.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Göranzon, Bo: Spelgregler - om gränsöverskridande, Dialoger, 2001.Göranzon, Bo, Hammarén, Maria & Ennals, Richard: Dialogue, Skill and Tacit Knoledge, Wiley, 2005.Hammarén, Maria: Skriva - en metod för reflektion, Brevskolan 1995, Santérus förlag 2005 (beställs på www.santerus.se).Ratkic´, Adrian: Dialogseminariets forskningsmiljö. Dialoger, 2006.Tillberg, Peter: Dialoger - om yrkeskunnande och teknologi, Dialoger, 2002

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LIT1 - Litteraturuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro, två skrivuppgifter samt godkänd projektuppgift, presenterad som en essä på max 3000 ord.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

ME291V Dialog och tyst kunnande: Dialogseminariemotodik, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng.

Kontaktperson

Bo Karlson, (bo.karlson@indek.kth.se)

Övrig information

Innehåll: Teman som behandlas: Yrkeskunnande och olika kunskapstraditioner. Dialog och tyst kunnande. dialogseminariemetodik. Yrkeskunnande och kvalitet. Ledarskap i komplexa organisationer. Fallstudier, Analogiskt tänkande.

Krav för slutbetyg: Närvaro, två skrivuppgifter samt godkänd projektuppgift, presenterad som eh essä på max 3000 ord.