Kursen består av sex föreläsningar, ett 120 timmar långt projekt, ett seminarium på KTH och seminariet på NTNU i Norge.
MH2450 Internationellt seminarium inom materialprocesser 6,0 hp

Den här kursen ger en översikt av kompetens inom vetanskaplig kumminkation och projekt management. Studenterna kommer att få möjligheten att öva sina nya kommukations- och projekt management kompetens genom att utföra ett kort projekt under höstterminen. Studenterna kommer att presentera resultaten av projektet på ett internationellt seminarium tillsammans med studenter från NTNU, Trondheim, Norge och Uleåborgs universitet, Finland. Projeket kommer att kommuniceras genom en muntlig presentation, en poster och en skriftlig rapport.
2025 äger seminariet rum i Trondheiml, Norge, den 19-20 november. Flera uppgifter om plats skickas ut innan seminariet. Om att delta i seminariet kommer att utgöra ett problem för dig, vänligen kontakta kursansvarig innan du anmäler dig till kursen, eller så snart som möjligt om problemet dyker up under kursen.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P2 (4 hp), P1 (2 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
50026
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Sökbar för TTMVM2. Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH2450 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen syftar till att via ett tekniskt projekt ge en fördjupad förståelse och medvetenhet om; materialvetenskap, projektledning, kommunikationsfärdigheter och förväntningar från samhället på materialvetenskap.
Projektets vetenskapliga kvalitet utgör bara en liten del av bedömningen. Kursens fokus är inom projektledning, kommunikationsfärdigheter och samhällets förväntningar. Dessa förväntningar kan inkludera lagar, förordningar, miljö, jämställdhet, etik och ekonomi.
Kursansvarig föreslår lämpliga projekt och en handledare tilldelas varje projekt. Det är även möjligt att föreslå egna projekt. Arbetet sker individuellt eller i grupper om 2-3 deltagare. Alla projekt ska generera:
· En projektplan.
· Projektmöten mellan studenten(erna) och handledaren.
· En litteraturestudie.
· Experiment och/eller beräkningar/simuleringer.
· Analys av resultat.
· En skriftlig slutrapport.
· En presentation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Formulera och analysera en projektplan.
- Formulera, analysera och tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter på ett givet problem för att söka lösningar till detta.
- Dokumentera och presentera lösningen till ett forskningsproblem i en teknisk rapport samt värdera och kritiskt granska andras vetenskapliga arbeten.
- Uppvisa ett professionellt uppträdande vid presentation av eget och vid granskning av andras vetenskapliga arbeten.
- Visa förmåga att utveckla och utvärdera produkter, processer, system, metoder eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Någon av kurserna; MH2048 Avancerad kurs i materialdesign, MH2049 Avancerad kurs i processvetenskap, eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Inga.
Kurslitteratur
Litteraturstudie.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektarbete, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten skall:
• Gör en muntlig presentation vid slutseminariet (på engelska)
• Muntligen opponera på ett projekt vid slutseminariet (på engelska)
Och skicka:
• En problemformulering rapport med resultaten från den litterära undersökningen (på engelska)
• En slutrapport (på engelska)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Ingen.