Målsättningen med kursen är djupgående kunskaper i förbränningsteknik. Kursen omfattar analytiska metoder för utvärdering av tillämpningar med förbränning, dvs kunskaper om hur teorier och analytiska modeller kan tillämpas för utvärdering av verkliga tekniska komponenter såsom pannor, ugnar, förbrännningsmotorer och gasturbiner. Teorier som behandlas rör massöverföring, kemisk jämvikt, kemisk kinetik och flamtekniska egenskaper, från grundläggande förbränningsteorier till förenklade modeller för gas-, vätske- och fastfasbränsleförbränning. Tillämpningar undersöks genom detaljerad analys av förbränningskoncept anpassade till praktiska förbränningsanordningar.
MJ2420 Förbränningslära 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2420 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
ILO 1: Formulera teorier, definitioner och koncept för förbränning och utföra en teoretisk utvärdering av förbränningsprestanda
ILO2: Tillämpa teoretiska modeller för prestandaberäkning anpassade till enheter som pannor, ugnar, förbränningsmotorer och gasturbiner
ILO3: Utvärdera och designa lämpliga förbränningstekniska lösningar för verkliga problem genom att tillämpa analytiska metoder, samt presentera skriftliga lösningsförslag
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurserna MJ1112 Tillämpad termodynamik och MJ1401 Värmeöverförning, eller motsvarande
Kunskap om termiska processer för elproduktion rekommenderas, t ex via kurserna uthållig kraftproduktion (MJ2405) och Tillämpad kraft- och (MJ 2426).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Turns, S. R. 1996. An Introduction to Combustion. McGraw-Hill, Singapore. ISBN 0-07-0655316.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INLB - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- LABA - Laboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt på samtliga i kursen ingående moment (INLA, INLB, LABA, TENA). Slutbetyget på hel kurs bestäms av betyget på tentamen TENA (A-F)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Vid lågt antal anmälda till kursen kan denna ges i modifierad form, d v s huvudsakligen i självstudieform med erforderlig vägledning.
Ersätter 4A1620