- Introduktion till lean verksamhetsstyrning
- Ledarskap i förändring och för hållbar utveckling
- Ledarskap i en organisation som arbetar med lean, t.ex. coachande ledarskap, ledarskap i förbättringsgrupper, operativ arbetsledning, osv.
- Ledarskapets förutsättningar, t.ex. chefers arbetsmiljö, kontextens betydelse, mellanchefers roll, relationen mellan chefer och medarbetare, o.s.v.
- Praktiska exempel kommer att presenteras och diskuteras från såväl privat som offentlig sektor
ML210U Lean och ledarskap /Uppdragsutbildning/ 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-09-17 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-09-17 - 2025-11-27
- Perioder
HT 2025: P2 (3 hp), P1 (4.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
10497
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 20
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML210U (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad uppdragsutbildning ska deltagarna ha kunskap om
- förändringsledning
- lean ledarskap
- ledarskapets förutsättningar och hållbarhet i ledarskapet
- metoder som tillämpas inom lean ledarskap och kunna använda dessa i sin egen organisation
- kunna kombinera ett antal principer till en ny behovsanpassad fungerande strategi
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Liker: The Toyota Way to Lean Leadership, McGraw-Hill; 1 edition ISBN-13: 978-0071780780
Petersson m fl: Ledarskap – gör Lean till framgång!, Part Media, ISBN-13: 9789163381423
Forskningsartiklar och övrigt material som delas ut vid kurstillfällena
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen examineras dels genom deltagande vid kursmomenten, dels genom ett projektarbete som redovisas skriftligt och muntligt. Godkänt på båda delarna krävs för att få godkänt på kursen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen genomförs i samarbete med Avdelningen för Ergonomi, Skolan för Teknik och Hälsa på KTH. Föreläsare utgör forskare från t.ex. KTH, Karolinska institutet, Swerea IVF, Linköpings Universitet och Borås tekniska högskola. Utöver forskare, så kommer representanter från olika svenska organisationer att hålla i en del kursmoment och dela med sig av praktiska exempel (t.ex. Scania, Astra Zeneca och Swedbank).
Deltagarna kommer att få hemuppgifter mellan kurstillfällena i syfte att fördjupa sina kunskaper om olika aspekter av ledarskap. Uppgifterna skall utgå från den egna organisationens arbete med lean.