KTH:s rektor Peter Gudmundson avtäcker namnskylten på KTH:s nya studenthus. (Foto: Håkan Lindgren)

Grunden lagd för fler studentbostäder

Publicerad 2015-03-27

– Jag är lycklig i dag. Enda sättet att motverka bristen på studentbostäder är att bygga. Jag hoppas att vi startat en trend och att andra byggare följer efter.

Det sade Bicky Chakraborty, initiativtagare och finansiär, när KTH:s nya studenthus invigdes under högtidliga former i hjärtat av KTH:s campus.

Hösten 2013 togs det första spadtaget och i det som då var en grop på Drottning Kristinas väg 43 tronar nu ett sexvåningshus med ett glasatrium högst upp. Några av de studenter och forskare som ska bo i husets 58 lägenheter på mellan 21 och 26 kvadratmeter, har redan flyttat in. Huset är givetvis rent, fräscht och luktar alldeles nytt- hissen och de grå brevlådeinkasten blänker ikapp.

– Vi på KTH är väldigt tacksamma att Bicky Chakraborty tagit detta initiativ. Det är ju en jättebrist på studentbostäder i Stockholm. Vi gör vad vi kan för att öka antalet och vi hoppas på 600-700 på campus, som vi vill ska vara en levande miljö dygnet runt. Stort tack Bicky, för att du visar vägen, sade Peter Gudmundson, KTH:s rektor.

Bicky Chakraborty är mannen bakom KTH:s nya studenhus. Han går i bräschen för byggandet av studentbostäder på campus.

Invigningen var också en slags officiell namngivningsceremoni då skylten på husets ena gavel avtäcktes medelst skylift av rektor. Namnet består, precis som KTH, av tre bokstäver. Bokstäverna som är i sanskrit, ett av världens äldsta skriftspråk, betyder enligt Bicky Chakraborty, ungefär residens /hem.

Bicky Chakraborty, är vd för Elite Hotels och  bygger hotell till vardags, men nu för första gången byggt ett studenthus med hjälp av bland andra arkitekten och KTH-alumnen Thomas Sandell.

– Det blev verkligen precis som vi tänkt oss och bullret, hela Stockholm är fyllt av buller, löste vi med de inglasade balkonger som ju är en extra bonus för studenterna, konstaterade Thomas Sandell.

Lägenheterna är sparsmakat möblerade med en separat köksdel, inglasad balkong och en fantastisk utsikt över Stockholm. Hyrorna ligger på mellan 6 200 och 8 600 kronor i månaden.

Nya studenthuset på Drottning Kristinas väg 43.

Huset som ligger vägg i vägg med Försvarshögskolan var först tänkt att byggas på containrar, en lösning som inte fungerade vare sig tekniskt eller miljömässigt.

– Jag är så glad att vi byggde riktigt med en ordentlig grund att stå på, säger Bicky Chakraborty.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se