KTH Rescue räddar liv vid olyckor i vatten

Publicerad 2012-01-02

KTH-projektet Rescue ska underlätta brandkårens livräddningsinsatser vid olyckor längs kusterna. Livräddningsbrädan har utvecklats av 15 elever på Marina System och Lättkonstruktioner vid institutionen för Farkost och flyg på KTH.

Här är de 15 studenterna på Marina System och Lättkonstruktioner vid institutionen för Farkost och flyg på KTH som har utvecklat räddningsbrädan KTH Rescue.

I samarbete med Storstockholms brandförsvar har KTH-studenter skapat en farkost som ska rädda fler liv.

Jonas Danielsson, projektledare för KTH Rescue.

– Nödsituationer där människor befinner sig i kallt vatten vintertid är tidskritiska. Den nödställda kan snabbt bli medvetslös, och dessutom är det extra svårt för räddningspersonal att ta sig ut med båt eller simma ut om det är is på vattnet, säger Jonas Danielsson, projektledare för gruppen KTH Rescue.

Den svenska brandkåren och räddningstjänst i flera andra länder använder i dagsläget den så kallade Hansabrädan vid livräddning.

– Tanken är att KTH Rescue så småningom ska ersätta Hansabrädan och underlätta kustnära räddningsinsatser, genom en förstärkt kvalitet och driftsäkerhet, säger Jonas Danielsson.

Till de viktigaste nya funktionerna hör elektrisk framdrivning med vattenjet, högre stabilitet i vattnet, samt utskärning i aktern för att underlätta övergången mellan att gå på is och att åka på vatten. Styrningen sitter integrerad i paddeln och idén är att både paddling och elektrisk jetkraft ska kunna användas samtidigt, för att brädan ska kunna köras igenom annars tungpaddlad is.

– Genom elframdrivningen och utskärningen nås den nödställda på ett snabbare och säkrare sätt. Infällda steg längs brädan och en gummirulle i fören gör det lättare att dra ombord den nödställda personen, säger Jonas Danielsson.

Räddningsbrädan KTH Rescue ska hjälpa brandkåren att spara tid vid kustnära räddningsinsatser.

Brädan har också gjorts bredare och kortare än föregångaren Hansabrädan, och den har en körhastighet på fem knop med en elmotor med kapacitet att köras under flera minuter. Precis som med föregångaren är tanken att den nya brädan dras tillbaka med lina till land efter bärgning av nödställd.

Rescue-projektet har tagit över 7 000 arbetstimmar i anspråk, med en avslutande lyckad demonstration i december 2011.

– Jätteroligt om brandkåren får nytta av Rescue. I utformningsarbetet har vi strävat efter att så små förändringar som möjligt ska behöva införas på brandbilar som i dagsläget använder Hansabrädan, säger Jonas Danielsson.

För mer information kontakta Jonas Danielsson på jodanie@kth.se , eller info@kthrescue.se

Katarina Ahlfort

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se