KTH-tillskott till IVA

Publicerad 2014-11-25

Sara Snogerup Linse, mottagare av KTH:s stora pris 2014, och KTH-professorn Henrik Alfredsson är nya ledamöter i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. De väljs in till avdelningen för Teknikens grunder och gränsområden.

Henrik Alfredsson blev professor i tillämpad mekanik sedan 1986 och tre år senare blev han professor i strömningsfysik - även det vid KTH. På meritlistan finns också bland annat att han haft en framträdande roll i Linné FLOW Centre vid KTH och varit dekanus vid KTH åren 1999-2003.

Sara Snogerup Linse är professor vid Lunds universitet. Hon har gjort en rad uppmärksammade forskningsinsatser inom biofysikalisk kemi och hon är ledamot av kemiska klassen inom KVA och av Nobelkommittén för kemi för att nämna några av hennes meriter. Sara Snogerup Linse tilldelades i höstas KTH:s stora pris .

IVA har 1 300 ledamöter fördelade på tolv olika avdelningar.
Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se