Nio lärosäten gör gemensam sak

Satsning på strategisk samverkan

SAMVERKAN

Publicerad 2013-12-10

Med ett stöd på tolv miljoner från Vinnova drar nio svenska lärosäten igång ett gemensamt utvecklingsarbete inom strategisk samverkan.

Samverkan för utveckling är både basen och målet för projektet, Kunskapsutbyte och Lärande Om Strategisk Samverkan, KLOSS, där KTH och åtta andra lärosäten ingår.

-  Processen med KLOSS har varit både spännande och intensiv och nu kan vi ta ytterligare ett stort steg i vårt gemensamma arbete. Projektet har fått stöd från Vinnova, vilket är mycket glädjande, säger Margareta Norell Bergendahl, sammankallande för KLOSS och vicerektor på Kungliga Tekniska högskolan.

Syftet med KLOSS är att öka samverkan mellan utbildning och forskning å ena sidan och det omgivande samhället med näringslivet å den andra. Arbetsformer, verktyg och modeller som stärker Sverige som kunskaps- och näringslivsnation ska implementeras och utvecklas, samtidigt som lärosätenas forskning och utbildning utvecklas.

Genom att dra nytta av varandras erfarenheter och samarbetet inom KLOSS ska lärosätena utveckla en struktur för utbyte mellan lärosätena och i relation till omvärlden. Att se över hur forskares respektive lärares utåtriktade arbete kan vidareutvecklas är en annan viktig punkt.

Text: Jill Klackenberg

Fakta/KLOSS

KLOSS arbete kommer att bedrivas i form av sex delprojekt och ett gemensamt för uppföljning. Vinnovas stöd sträcker sig fram till sommaren 2015.
Målen är:
· att ge samverkan en tydligare roll som strategiskt verktyg både för utveckling och ökad användning av lärosätenas forskning och utbildning
· att öka kunskapen kring strukturer och metoder för utveckling och uppföljning av samverkansinsatser
· att förtydliga hur dessa insatser kan meritvärderas.
De lärosäten som ingår i satsningen är förutom KTH, Stockholms universitet, Mälardalens högskola Uppsala Universitet, Lunds universitet, Umeå universitet, Högskolan i Jönköping, Sveriges lantbruksuniversitet och Linköpings universitet.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH