Rapport från Sydkorea

UTBYTE

Publicerad 2015-05-06

Den första omgången forskare i projektet Swedish Academic Collaboration Forum har just kommit hem från Sydkorea. Hållbar välfärd, funktionella material och en stadigt ökande äldre befolkning var några av de ämnen som avhandlades.

Projektet Swedish Academic Collaboration, SACF, har som syfte är att stärka gamla, och skapa nya, forskarutbyten och samarbeten. Dessutom är tanken att de svenska forskarna från Stockholms universitet, Uppsala universitet, Linköpings universitet, KTH, Chalmers och Lunds universitet tillsammans med sina utländska kollegor inom samma forskningsgebit ska utveckla lösningar på globala problem. Fokus är områden som är intressanta för alla parter såsom hållbarhet, life science och innovation.

I Sydkorea deltog forskarna Minna Hakkarainen , Hans Hebert och Britt Östlund från KTH. Läs deras personliga rapporter från forumet i Seoul.

Näst på tur står seminarier i Singapore och Kina, därefter Brasilien och Indonesien. Hela projektet avslutas i Stockholm nästa år. Projektet finansieras av STINT (Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning) och de sex medverkande universiteten.

Text: Jill Klackenberg