Nu startar KTH MOOC:ar- öppna onlinekurser. Första kursen handlar om bemannad flygfart och kommer i april.

Startskott för öppna online-kurser

Publicerad 2016-01-21

Nu sällar sig KTH till den skara som väljer att utbilda på bred front genom online-kurser så kallade MOOC:ar, massive open online courses.
I april lanseras den första kursen som handlar om bemannade rymdfärder och leds av Christer Fuglesang.

KTH ingår i den globala utbildningsplattformen edX tillsammans med många andra världsledande universitet, däribland grundarna MIT och Harvard. På edX hemsida visas de online-kurser som erbjuds. Här finns kurser, inom en rad olika discipliner, i alltifrån lyckovetenskap till pythonprogrammering.

edX har omkring 80 lärosäten runt om i världen som medlemmar och drygt sex miljoner registrerade användare.

­– Att KTH nu väljer att ansluta sig till universitetsnätverket edX hänger ihop med vår offensiva satsning på att ytterligare förstärka och komplettera campus-förlagd utbildning med digitala lärmiljöer, säger Eva Malmström Jonsson, KTH:s prorektor.

Andra syften med satsningen är att profilera KTH både på hemmaplan och internationellt genom att lyfta fram och dela med sig av KTH:s spetsforskning samt ta ytterligare steg i fråga om pedagogisk utveckling när det gäller digitalt lärande och nätbaserade metoder.

Vad hoppas KTH det ska leda till?

–  Erfarenheter från andra universitet visar att medlemskap i edX entusiasmerar fakultet och forskare och att de digitala lärmiljöerna därigenom får en positiv utveckling för hela lärosätet. För KTH:s del hoppas vi både på det, men också som sagt på att KTH:s synlighet i världen ska öka och därigenom att kännedomen om KTH:s forskning och utbildning ökar.

Olika undersökningar visar att endast cirka 10 procent av dem som anmält sig fullföljer sin kurs. Är det ett problem?

– Erfarenheter visar att MOOC-kurser har en låg slutförandegrad. Det är inte hela världen eftersom det viktiga är att sprida kunskap, väcka intresse och nyfikenhet.

KTH:s första online-kurs startar den 18 april.  Christer Fuglesang, astronaut  och föreståndare för KTH:s rymdcenter leder kursen som heter Human Space Flight - An introduction . Vad är tanken bakom att Fuglesangs kurs är först ut?

– En MOOC om bemannade rymdfärder som leds av en astronaut är en unik möjlighet, vi hoppas att KTH:s första MOOC ska attrahera många!

KTH kommer att göra mellan 10 och 20 MOOC:ar de kommande tre åren.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se