Studenter från 45 universitet minglade på kårhusets terrass när Founder.org hade delat ut nästan 15 miljoner kronor till innovativa företagsidéer. (Foto: Patrik Lundmark)

Unga entreprenörer fick miljoner

Publicerad 2015-06-16

Talande glasögon för synskadade, internet i rymden, vattenrening vid naturkatastrofer och virtuella marknadsplatser för att minska matsvinnet. Kreativiteten visste inga gränser när nästan 15 miljoner kronor delades ut till unga entreprenörer på konferensen World Founder Forum med KTH som värd.

Det kändes som om framtiden redan hade landat på KTH måndagen före midsommar, när studenter från 45 universitet utspridda i USA och Europa belönades för sin kreativitet. Innovationerna berörde allt från den enskilda människan på jorden till mänskligheten i rymden.

I år tävlade flera hundra unga entreprenörer varav 40 slutligen kom med i programmet om totalt 1,5 miljoner US-dollar i poster från 10 000 - 100 000 dollar.

Alla väntade spänt inne i den mörklagda salen på att FOUNDER.orgs grundare och vd Michael Baum skulle avslöja hur pengarna fördelats.

FOUNDER.org är en ideell organisation som hjälper startups med koppling till olika lärosäten att komma vidare med sina företag. På det årliga, fyra dagar långa, World Founder Forum delar man bland annat ut pengar till innovativa startupföretag. Under ett år får de också praktiskt stöd, som till exempel coachning av erfarna entreprenörer.

Två KTH-företag deltog i år, Peercast och Manomotion . De fick 10 000 dollar var.

Daniel Cserhalmi, Daniel Karlsson och Andreas Jönssons från Peercast och KTH fick ta emot 10 000 US-dollar av FOUNDER.orgs grundare och vd Michael Baum.

– Pengar behövs alltid, men det bästa är ändå den praktiska hjälp vi får under ett helt år. Erfarenhet går ju inte att köpa, sade Daniel Cserhalmi på Peercast.

Shahrouz Yousefi på Manomotion höll med:

– Det är ju fantastiskt att få tillgång till det här globala nätverket och kunna utbyta tankar och idéer med andra startupföretag i världen.

Drygt 45 universitet samarbetar i FOUNDER.org och KTH kom med i nätverket förra året.

– Som partner till FOUNDER.org är det en jättebra möjlighet att kunna knyta internationella kontakter med toppentreprenörer från några av världens främsta universitet, säger Lisa Ericsson, avdelningschef för KTH Innovation och fortsätter:

– Det är väldigt roligt – och viktigt – att vara med i samma sammanhang som extremt välrenommerade lärosäten som Stanford och Harvard. Det visar också att vi ligger bra till internationellt sett, säger Lisa Ericsson.

Text: Kerstin Sundmark

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se