”Att få bevittna uppskjutningen av rymdkapseln var otroligt mäktigt”

Michail Magkos och Mikael Forsman
Michail Magkos och Mikael Forsman fick bevittna uppskjutningen av rymdkapseln från Kennedy Space Center i Florida. Foto: privat
Publicerad 2024-01-23

Den 18 januari, klockan 22.49 svensk tid, sändes Marcus Wandt och de andra astronauterna inom uppdraget Axiom 3 upp i rymden från Kennedy Space Center i Florida. CBH-forskarna Mikael Forsman och Michail Magkos var med på plats.

– Man kunde höra mullret och det kändes en spänning i hela kroppen, och en lättnad när raketen hade försvunnit ovanför molnen, berättar Mikael Forsman.

Ingen har väl missat att den svenska astronauten Marcus Wandt, tillsammans med tre andra astronauter, sändes upp i rymden från Kennedy Space Center i Florida den 18 januari. Efter 36 timmars färd i rymden dockade de i den internationella rymdstationen ISS den 20 januari.

Christer Fuglesang och Mikael Forsman
Även Christer Fuglesang var på plats. Foto: privat

I en tidigare artikel  kunde vi läsa om hur KTH-forskarna Mikael Forsman och Michail Magkos ska mäta och analysera Marcus Wandts stress, kognitiva prestanda och hjärnaktivitet under tiden i rymden.

Nu har Mikael Forsman precis kommit hem från Florida, efter att ha följt med den svenska delegationen dit. Delegationen bestod i övrigt av Marcus Wandts familj och vänner, kollegor från SAAB, svenska politiker, ungdomar från Astronomisk Ungdom, Rymdstyrelsen och representanter för några andra svenska myndigheter. Mikael och kollegan Michail Magkos var inbjudna av NASA via ESA (European Space Agency) och Rymdstyrelsen. Även Christer Fuglesang befann sig på plats, som representant för KTH.

Michail Magkos befinner sig nu i Köln, på ESA:s kontor. Därifrån kan han ha kontakt med Marcus angående projektet om det behövs.

– Rymdstyrelsen hade gjort ett jättefint program för oss. På söndagsmorgonen fick vi åka buss till det hotell där Marcus låg i intensiv träning inför sin rymdvistelse. Eftersom han var i karantän vi fick bara möta honom på avstånd, utomhus, berättar Mikael Forsman.

– Han var klart glad att se oss. Marcus är inte bara ingenjör, pilot och astronaut, utan också en väldigt fin och känslig människa.

Tester i rymden

– Nu är Marcus på rymdstationen ISS. Under hans 13 dagar på ISS kommer han att svara på våra enkätfrågor om stress och sömn, och utföra kognitiva tester. Det är tre tester som handlar om reaktionstid, korttidsminnestest samt ett multitask-test, där bränsletankar fylls och ventiler behöver öppnas och stängas och flera saker kan hända samtidigt. Testet är som ett tv-spel och är tänkt att påminna om driften av rymdstationen. Vi har redan utfört tester på Marcus på marken och kommer att utföra fler när han, efter att han landat utanför Florida, åker till Houston och några dagar senare kommer till Köln, berättar Mikael Forsman.

Förutom att de fick bevittna avfärden var det också ett gemensamt program med föredrag och round table-diskussioner om rymden och framtiden, med gemensamma måltider. Mikael Forsman och Michail Magkos presenterade sitt projekt under en av dagarna och en deltagare från publiken fick då göra de kognitiva tester som Marcus Wandt ska utföra i rymden.

”Mäktigt att bevittna uppskjutningen”

– Att få bevittna uppskjutningen av rymdkapseln var otroligt mäktigt. Det kändes som om vi var nära, men i själva verket var vi fem kilometer därifrån. Man kunde höra mullret och det kändes en spänning i hela kroppen, och en lättnad när raketen hade försvunnit ovanför molnen.

Vid ett besök på Kennedy Space Center träffade de den amerikanske astronauten Don Thomas, som gjort hela fyra rymdfärder. Don Thomas beskrev upplevelsen av att se planeten jorden från rymden.

– Han menade att om fler kunde göra en rymdresa och se vår lilla gemensamma planet långt där borta skulle fler förstå att vi måste ta hand om den, säger Mikael Forsman.

Se Mikael Forsman bli intervjuad i TV4.

Text: Åsa Karsberg