Ny professor förbättrar biomaterial genom att titta på nanonivån

Man med glasögon utomhus.
Professor Stephan Volker Roth. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2023-12-07

Stephan Volker Roth är ny professor i spridningsbaserad karakterisering i fiber och polymerteknologi på KTH. Han delar sin tjänst mellan avdelningen för fiberprocesser och DESY i Hamburg.
– Hållbarhetsaspekten är mycket viktig för mig. För att gå mot hållbara material måste vi förstå vad som händer på nanonivån för att kunna göra dem bättre.

Stephan Volker Roth är ingen nykomling på KTH, har varit adjungerad professor här i sex år. Professorstjänsten innebär att han kommer att bygga upp ett forskningsteam på plats i Stockholm och dela sin tid mellan KTH och Hamburg, där han leder forskningsgruppen Hållbara material vid den tyska elektronsynkrotronen DESY.

– Det är ett strategiskt samarbete mellan DESY och KTH, som jag skulle säga kombinerar styrkorna hos båda institutionerna.

Hållbarhetsforskning

När han ombeds beskriva sin forskning säger Stephan Volker Roth kort och gott "hållbarhet". Hans mål är att utveckla nya och bättre hållbara biobaserade polymera material, lista ut hur de kan användas och applicera dem och på så vis ersätta syntetiska material. Han tror att samarbetet mellan KTH och DEZY kommer att göra detta möjligt.

– Att vara på CBH och institutionen för fiber- och polymerteknologi ger mig tillgång till de avancerade metoder vi har här och möjlighet att tillämpa de nya materialen som vi utvecklar. På DESY kan vi titta på strukturen hos dessa material på nanonivå och förstå varför de fungerar som de gör. Detta är mycket unikt.

Stephan Volkher Roth håller i en kurs på KTH där han visar studenterna vad de kan göra vid storskaliga anläggningar som MAX IV i Lund; hur man utför experimenten och hur man analyserar data, men han försöker också lära dem att skriva förslag och ansöka om tid vid strålrören vid dessa anläggningar.

Nya solceller

Ett projekt som Stephan Volker Roth är involverad i är ett samarbete mellan KTH, DESY och företaget Celluxtreme. De utvecklar spraybara solceller baserade på nya cellulosamaterial. Ett annat exempel på hur samarbetet omsetts i praktiken är en av hans postdocs som försöker ersätta en del av de fossilbaserade polymererna i termoelektronik med lignin.

– Jag vill bidra till att göra samhället hållbart. Hållbarhet handlar om material, metoder, processer och även maskininlärning är en del av hållbarhet eftersom det kan göra processer mer effektiva. Det finns mycket forskning kvar att göra och vi har fortfarande en lång väg framför oss. Men många små steg kan bli ett stort, säger Stephan Volker Roth.

Text: Jon Lindhe

Om Stephan Volker Roth

Bor i Hamburg med sin fru men tillbringar delar av sin tid i Stockholm. Stephan har en vuxen son som bor i Frankrike.

På fritiden gillar han att vara ute i naturen och uppskattar särskilt naturområdena norr om Stockholm. Han gillar också att vara vid kusten, både här och i Hamburg.