Frauke Urban i paneldebatt på COP28

Två kninnor i intervjusituation i TV.
Professor Frauke Urban diskuterade teknikens roll för att uppnå hållbar utveckling.
Publicerad 2023-12-12

Frauke Urban från INDEK (Institutionen för industriell ekonomi och organisation) deltog i en paneldiskussion vid klimatmötet COP28 nyligen för att diskutera det samspelet mellan akademi och teknik som kan utveckla den gröna ekonomin.

Paneldiskussionen var en del av ett sidoevenemang med titeln "Impact tech for scale and action" vid de internationella klimatförhandlingarna i Dubai. Evenemanget arrangerades av Christofer Laurell och Orren Shalit från ClimateView och ägde rum både i den svenska paviljongen på COP i Dubai och i Stockholmsstudion på Business Swedens huvudkontor, där Frauke Urban  anslöt för den livestreamade diskussionen.

Panelen diskuterade teknikens roll för att uppnå hållbar utveckling och utvecklade ”impact tech-företagens” och akademiens perspektiv. Under sessionen diskuterade flera ledande företag och akademiska institutioner hur man kan göra framtiden hållbar och klimatkompatibel. Som representant för KTH lyfte Frauke särskilt fram det arbete som här görs kring klimatförändringar, minskade koldioxidutsläpp och hållbara energisystem. Hon nämnde också KTH’s nära samarbeten med industri- och samhällsaktörer inom dessa områden.

– Akademins mål ska vara att främja kunskap för positiv förändring i samhället. KTH är Sveriges största tekniska universitet och har därför en nyckelroll inom forskning, utbildning och teknisk utveckling som är relevant för klimatet hållbar utveckling, säger Frauke Urban.

Andra experter i panelen kom från Stockholm Resilience Center och Handelshögskolan i Stockholm.

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se