Henrik Henrikssons visioner blev kurs på KTH

Henrik Henriksson
Henrik Henriksson.
Publicerad 2023-12-06

När förre Scaniachefen Henrik Henriksson 2021 fick KTH:s pris för industrisamverkan startade han en kurs i hållbar industri. Näringslivstopparna avlöste varandra som föreläsare och nu när kursen planeras på nytt vill KTH fördjupa samarbetet med industrin.

Henrik Henriksson, Scanias förre vd, har inrättat en kurs på KTH som har hög svansföring och en tydlig fot i näringslivet. 2021 fick han KTH:s pris för industrisamverkan vilket inte bara innebär ära och guldmedalj; med priset följer även en samverkansrelaterad satsning som pristagaren och KTH utvecklar tillsammans. Helst inom ett ämne pristagaren själv brinner för – vilket i Henrik Henrikssons fall handlar om att industrin måste tänka mer hållbart.

– Det cirkulära tänket måste gå från att vara något som är valfritt till att bli något som är obligatoriskt. Ett budskap som bör gå som en röd tråd igenom både akademins arbete och när man driver bolag, säger Henrik Henriksson.

I ”hans” kurs - Hållbar industri - bygga resilienta produktionssystem och värdekedjor - står material, värdekedjor och utmaningar inom processindustrin i centrum. Visserligen har både INDEK och Institutionen för materialvetenskap bidragit, men innehåll och fokus är Henrik Henrikssons idé.

– Jag har också påverkat hur interaktionen mellan KTH och näringslivsföreträdare ska gå till, att det skulle vara interaktiva, och i form av diskussioner / workshops där alla deltagare kan bidra med sina perspektiv. Och att forskarstudenterna var en särskilt viktig grupp för att delta och driva förändring genom kursen.

Kursen, som gick för första gången i våras (2023), inleddes med en tvådagarskonferens som var öppen både för deltagare från industrin och för KTH-doktorander. Andreas Feldmann från INDEK ansvarar för kursen och är själv imponerad över evenemanget:

– Henrik drog i sitt nätverk och vi hade en fantastisk talarlista: Peter Carlsson, vd på Northvolt, Bolidens vd Mikael Staffas och Per Tunell, vice-vd:n från Wallenius, bland annat, berättar Andreas.

Industriledarna talade om sina utmaningar, till exempel hur man går till väga när man bygger en jätteanläggning i Skellefteå, eller hur företagen löser kompetensförsörjningen.

När nästa kursomgång startar 2025 kommer Anderas Feldmann inte bara låta talarna hålla sina föreläsningar utan också ta chansen att fördjupa samarbetet med dem. Och vikta upp talarlistan med fler från akademin.

Henrik Henriksson som idag leder H2 Green Steel, ser fram emot att bidra till nästa kursomgång och är fortfarande hedrad över samverkanspriset:

– Det är ett härligt erkännande för framförallt det jobb jag gjorde tillsammans med Scanias alla medarbetare i Södertälje och internationellt.

Text: Anna Gullers

Läs mer om kursen: Hållbar industri – bygga resilienta produktionssystem och värdekedjor 4,5 hp

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Industriell ekonomi och organisation