Nya affärsmodeller revolutionerar tvättstugan

BIld: Pexels.
Publicerad 2024-01-16

Behöver du verkligen äga allt du har hemma? I framtiden kommer det bli mer vanligt att hyra exempelvis tvättmaskinen. Forskare på KTH testar nya affärsmodeller för att få oss att ställa om till ett mer cirkulärt samhälle.

Tänk att du precis som med bilen, leasar en tvättmaskin. Krånglar den får du hjälp med att fixa problemet utan kostnad. Dessutom betalar du bara för de tvättar du gör med maskinen, så ju mindre du tvättar desto billigare blir det. Maskinen kommer också tala om för dig när det är smartast att köra en tvättmaskin ur ett energiperspektiv.

– Det här är en del av en affärsstrategi som vi kanske kommer att se mer av när vi övergår till ett mer cirkulärt samhälle, säger Farazee Asif, forskare vid institutionen för produktionsteknik som leder projektet.

Han betonar hur cirkulära tillverkningssystem, som minskar resursförbrukning och avfall, spelar en avgörande roll i den cirkulära ekonomin. Initiativet, som kallas ”ReCiPSS”-projektet, samarbetade med vitvarujätten Gorenje och konverterade 333 tvättmaskiner och torktumlare för att passa den nya affärsmodellen. Varje maskin fick sensorer för att spåra driftsinformation och tvättcykelstatistik, till exempel temperatur och belastning. Dessa data är tillgängliga för användare, tjänsteleverantörer och tillverkare för att optimera affärsverksamhet och användning.

Farazee Asif
Farazee Asif.

– Maskinen varnar när den behöver underhåll och ger användarna tips om hur de kan spara energikostnader och minska vattenförbrukningen. Hela cykeln omfattar renovering och återvinning av maskinerna, förklarar Asif.

Resultatet? Maskinerna håller längre, resursförbrukningen minskar och den totala användningen blir mer miljövänlig.

Smidig service

Även om pay-per-wash-modellen kanske inte nödvändigtvis är billigare för konsumenterna, understryker Asif fördelarna:

– Om du har ett problem så löses det redan innan du märker att något är fel med maskinen. Och när du vill ha en större eller nyare maskin tar företaget tillbaka den gamla, renoverar den och skickar den till någon annan.

Teamet har undersökt olika erbjudanden, där det dyraste alternativet garanterar en helt ny maskin med förstklassig kundservice. Nästa steg är för dem som är öppna för en renoverad maskin som en användare har haft tidigare. Det tredje alternativet är en renoverad maskin som två användare har haft tidigare, vilket inte bara är det billigaste utan också det mest miljövänliga.

– Det här är ett nytt sätt att göra affärer, förklarar Asif. Istället för att fokusera på att bara sälja så många maskiner som möjligt handlar det om att erbjuda funktioner som behövs med tanke på principerna för cirkulär ekonomi.

– Företagen kan dra nytta av att skapa långsiktiga relationer. Initialt kostar det mer eftersom hushållen inte betalar fullt pris för tvättmaskinerna, men våra modeller visar att företagen på lång sikt kan tjäna lika mycket eller mer på dessa tjänster. Och som vi vet kan det ge fördelar att vara en tidig anhängare av en cirkulär ekonomi.

Asif ser framför sig en framtid där vi kanske inte äger allt hemma. Det här är bara början på hur vitvarubranschen kan revolutionera saker och ting. Och han får medhåll av Magnus Wiktorsson, chef för avdelningen för produktion, som samordnade ReCiPSS-projektet under dess sista år:

– Den här forskningen har stor betydelse för att skapa ett cirkulärt samhälle. Jag är mycket stolt över att Europeiska kommissionen har lyft fram vår forskning som en framgångssaga för att motivera andra att följa i våra fotspår, avslutar Magnus Wiktorsson.

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:Alexandra Von Kern